Драматургічний корпус текстів «2: Антологія ІХ Конкурсу п’єс "ДРАМА.UA"»: множинні ракурси війни
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.2Ключові слова:
драматургічна антологія, війна, ТОП-позиції, жанрові зсуви, катастрофізм, діалогізм антологійАнотація
У статті корпус текстів «2: Антологія ІХ конкурсу п’єс “Драма.UA”» проаналізовано як цілісну драматургічну антологію. За предмет дослідження правлять метатекстовий потенціал книги загалом та внутрішній діалогізм її складників. Водночас проблема дослідження виявляється дещо ширшою, оскільки розгляд сучасних антологійних проєктів драматургії в історичній ретроспективі дозволяє також фіксувати загальну зміну пріоритетів усередині національного драматургічного дискурсу на шляху до свідомого вибору авторів та упорядників щодо причетності до модерної української політичної нації. Провідні методи, застосовані у статті — це жанровий та проблемно-естетичний аналіз з елементами концептології та компаративістики. З одного боку, проаналізована драматургічна антологія якісно відрізняється від виданої 2013 р. першої збірки конкурсу «Драма.UA», оскільки органічно вписана у систему інших антологій сучасної української драми про війну — і в цьому сенсі долучена до колективного голосу багатьох драматургів різних творчих осередків та різних генерацій («Антологія 24», «Неназвана війна», «Драма Панорама 2023», «Без них», «7 п’єс, створених в рамках ІV Лабораторії драматургії НСТДУ» тощо). З другого ж боку, цей корпус текстів Катерини Пенькової («Марафон “російська рулетка”»), Андрія Бондаренка («Атомна русалка»), Лєни Кудаєвої («Один день»), Оксани Савченко («Моє пекло») та Олега Михайлова («Море залишиться») можна розглядати як самодостатній метатекст, наділений власними внутрішніми сюжетами й естетичними закономірностями, оскільки включені до нього твори, написані майже в один час, вступають у численні внутрішні діалоги та обрамлені своєрідною гіперкатастрофічною «маріупольською» рамкою, всередині якої будь-який інший катастрофізм війни сприймається як пов’язані локальні історії, які змінюють людей і трансформують нашу свідомість. Актуальність розвідки зумовлена очевидною потребою оперативного реагування українського літературознавства на нові художні тексти й текстові корпуси (збірки, антології, віртуальні ресурси тощо), які осмислюють війну практично наживо і тому фіксують рухомість естетичних пріоритетів у її інтерпретації, яку пізніше буде значно важче вловити. Співзвучність та діалогізм текстів антології розглянуто на рівнях жанрів, провідних дискурсів, метафоричної мови, інтенсивних пошуків оновлених ресурсів драматургічного ословлення війни, чим проблему аналізу цього корпусу не вичерпано, а лише актуалізовано для подальших студіювань на рівнях концептосфери, поетики, художньої антропології війни.
Завантаження
Посилання
Antolohiia 24. (2022) [Anthololgy 24]. Lviv [in Ukrainian].
Bez nykh. (2023). [Without Them]. UKRDRAMAHUB [in Ukrainian]. https://ukrdramahub.org. ua/collection/bez-nykh
Bondareva, O. (2024). “Drama Panorama 2023” — novyi format ukrainskykh dramaturhichnykh antolohii [“Drama Panorama 2023” as a New Format of Ukrainian Dramatic Anthologies]. In: Modern Philology: Theory, history, methodology (part 2, pp. 56–79). Riga, Latvia: Baltija Publishing [in Ukrainian]. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-425-2-27
Bondareva, O. (2023). oSMYSLYty VIINu [To Understand the War]. In: O. Mykolaichuk & N. Miroshnychenko (Eds.), Nenazvana viina: Antolohiia aktualnoi ukrainskoi dramy (pp. 9–30). Kyiv: Svit znan [in Ukrainian].
Bondarenko, A. (2024). Atomna rusalka [Atomic Mermaid]. In: O. Danchuk, O. Puzhakovska, V. Skliarova & V. Shvydko (Eds.), 2: Antolohiia ІХ konkursu pies “Drama.UA” (pp. 37–88), Ternopil: Krok [in Ukrainian].
Haleta, O. (2015). Vid antolohii do ontolohii: antolohiia yak sposib reprezentatsii ukrainskoi literatury kintsia XIX — pochatku XXI stolittia [From Anthology to Ontology: Anthology as a way of representing Ukrainian literature of the late 19th and early 21st centuries]. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Drama Panorama 2023. (2023). Antolohiia pies-peremozhnyts dramaturhichnykh konkursiv [Anthology of Plays-Winners of Drama Competitions]. Kharkiv: Publisher Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
Dudko, O. (Ed.). (2013). Drama.UA.1. Anthology. Lviv [in Ukrainian].
Irvanets, O. (2013). Nova drama — banka, povna dymu (rozdumy nad zbirkoiu pies molodykh avtoriv) [New Drama as a Can Full of Smoke (reflections on a collection of plays by young authors)]. In: O. Dudko (Ed.), Drama.UA.1. Anthology (pp. 256–260). Lviv [in Ukrainian].
Kudaieva, L. (2024). Odyn den [One Day]. In: O. Danchuk, O. Puzhakovska, V. Skliarova & V. Shvydko (Eds.), 2: Antolohiia ІХ konkursu pies “Drama.UA” (pp. 91–110), Ternopil: Krok [in Ukrainian].
Mykhailov, O. (2024). More zalyshytsia [Sea will Remain]. In: O. Danchuk, O. Puzhakovska, V. Skliarova & V. Shvydko (Eds.), 2: Antolohiia ІХ konkursu pies “Drama.UA” (pp. 185–214). Ternopil: Krok [in Ukrainian].
Mykolaichuk, O., & Miroshnychenko, N. (Eds.). (2023). Nenazvana viina: Antolohiia aktualnoi ukrainskoi dramy [The Unnamed War: An anthology of current Ukrainian drama]. Kyiv: Svit znan [in Ukrainian].
Penkova, K. (2024). Marafon “rosiiska ruletka” [Russian Roulette Marathon]. In: O. Danchuk, O. Puzhakovska, V. Skliarova & V. Shvydko (Eds.), 2: Antolohiia ІХ konkursu pies “Drama.UA” (pp. 9–33). Ternopil: Krok [in Ukrainian].
Savchenko, O. (2024). Moie peklo [My Hell]. In: O. Danchuk, O. Puzhakovska, V. Skliarova & V. Shvydko (Eds.), 2: Antolohiia ІХ konkursu pies “Drama.UA” (pp. 113–181). Ternopil: Krok [in Ukrainian].
Uliura, H. (2023). Pysaty viinu [Write of war]. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
Danchuk, O., Puzhakovska, O., Skliarova, V., & Shvydko, V. (Eds.), 2: Antolohiia ІХ konkursu pies “Drama.UA” [2: Anthology of the 9th Drama.UA Play Competition]. Ternopil: Krok [in Ukrainian].
pies, stvorenykh v ramkakh IV Laboratorii dramaturhii NSTDU. (2023) [7 Plays Created within the Framework of the IV Drama Laboratory of the National Union of Theater Workers of Ukraine]. National Union of Theater Workers of Ukraine [in Ukrainian].
https://nstdu.com.ua/publication/7-p-yes-stvorenih-v-ramkah-iv-laboratoriyi-dramaturgiyi-nstdu-2023
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Бондарева

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.