Українська драматургія і театральний контекст після Революції Гідності: куди рухаємося і що толеруємо?
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2021.18.1Ключові слова:
ідентичність, антологія, колоніальні/постколоніальні дискурси, культурні практики, репертуар, толерантністьАнотація
У статті розглянуто вектор розвитку української драматургії і театру після Революції Гідності (2014-2021 рр.). Увагу зосереджено на тому, що в українську драматургію Майданом привнесено нові смисли, які обертаються довкола оформлення нової посттоталітарної/постколоніальної української ідентичності, що проявляється в активізації та нових форматах оформлення та фіксації сучасного драматургічного процесу (нові проблемно-тематичні дискурсивні поля драми, видання окремих книжок з п’єсами, концептуально новий етап укладання драматургічних антологій – “етап колекцій”, який реалізує Відділ драматургічних проєктів Національного центру театрального мистецтва імені Леся Курбаса). Досліджено суттєві відмінності між зваженою “академічною” версією сучасної драматургічної динаміки, в якій враховано естетичні, етичні і громадянські критерії, та “неакадемічною”, на засадах нонселекції та вільного доступу, картиною, в якій надмірно толеруються російська мова, культура, тексти, інтертексти і смисли, що в умовах російської гібридної війни з Україною є рудиментарною колоніальною практикою культури. Якщо до цього додати російський/російськомовний репертуар більшості українських театрів, як державних, так і недержавних, участь українських драматургів і театральних топ-менеджерів у культурних акціях країни-агресора, невиконання критичною більшістю українських театрів Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” та спроби окремих драматургів/акторів/режисерів/театрів зухвало транслювати на публіку відверто російські смисли, то загальна картина вимальовується доволі сумна. З іншого боку, є чимало промовистих фактів, які демонструють спроби українського театру вийти з колоніальних лещат і набути нової ідентичності , і такі спроби треба всіляко підтримувати. Загалом поданий у статті аналіз – це підстави для серйозних фахових міркувань про неспіввіднесність справжньої тоерантності з колоніальними наративами та культурними практиками.
Завантаження
Посилання
Бібліотека української драматургії. https://ukrdramalib.com.ua/
Бондарева, О. (2021). Сучасні драматургічні антології у контексті антологізації українських культурних процесів. Стаття 1. Етап пошуку форматів (1979-2014). Курбасівські читання, 16, 50-86.
Галета, О. (2015). Від антології до онтології: антологія як спосіб репрезентації української літератури кінця ХІХ – початку ХХІ століття. Київ: Смолоскип.
Драматург. https://dramaturg.org.ua/
Драматургия. teatre.com.ua/ukrdrama/
Драматургічна інтернет-бібліотека НЦТМ імені Леся Курбаса. http://www.kurbas.org.ua/dramlab/dramlibrary.html
Корнієнко, Н. (2016). Культура як суб’єкт. Вступ. Курбасівські читання, 11, 7–10.
Любимовка. https://lubimovka.ru
Ополченці – Документальна вистава та обговорення. URL: https://moemisto.ua/kiev/vistava-opolchentsi---pokaz-3103-81958.html)
Тамара Трунова. https://drama-comedy.kiev.ua/collective/tamara-trunova/
Українська драматургія. https://ukrdrama.at.ua/
УкрДрамаХаб. https://ukrdramahub.blogspot.com/
Уповноважений із захисту державної мови. https://www.facebook.com/govuamova/posts/452635729865794
REFERENCES
Bondareva, O. (2021). Contemporary dramatic anthologies in the context of anthologization of Ukrainian cultural processes. Article 1. The stage of searching for formats (1979–2014). Kurbas reading, 16, 50-86.
Commissioner for the Protection of the State Language. https://www.facebook.com/govuamova/posts/452635729865794
Drama online library of Les Kurbas National Center for Theater Arts. http://www.kurbas.org.ua/dramlab/dramlibrary.html
Dramaturg. https://dramaturg.org.ua/
Dramaturgijateatre.com.ua/ukrdrama/
Galeta, O. (2015). From anthology to ontology: anthology as a way of representing Ukrainian literature of the end of the XIX - beginning of the XXI century. Kiуv: Smoloskyp.
Kornienko, N. (2016). Culture as a subject. Introduction. Kurbas reading, 11, 7-10.
Library of Ukrainian Drama. https://ukrdramalib.com.ua/
Lubimovka. https://lubimovka.ru
Militia – Documentary and discussion. https://moemisto.ua/kiev/vistava-opolchentsi---pokaz-3103-81958.html)
Tamara Trunova. https://drama-comedy.kiev.ua/collective/tamara-trunova/
Ukrainian drama. https://ukrdrama.at.ua/
UkrDrmaHub. https://ukrdramahub.blogspot.com/
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Олена Бондарева
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.