“Закрите небо” Неди Нежданої: війна, пам'ять, травматичний жіночий досвід, усвідомлена деколоніальність
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.2Ключові слова:
драма, війна, окупація, травма, пам'ять, жіночий дискурс, тіло, метафора, деколоніальністьАнотація
У статті п’єсу Неди Нежданої “Закрите небо” розглянуто у теоретичних координатах постколоніальних студій, студій пам’яті, студій травми, західноєвропейської теорії опрацювання свідчень у зонах конфліктів/втручань, феміністичної критики. Досліджено, як ця п’єса вписується у ширший контекст сучасної української драматургії про повномасштабну військову агресію Росії проти України. Виокремлено механізми трансформації власного травматичного досвіду, свідчень та індивідуальних усних нарацій очевидців: спершу – у простір комунікативно-дискурсивних практик, а згодом – у повноцінний художній матеріал. Наголошено, що для українців принципово важливо створювати власні художні наративи нинішньої війни, протоколювати та осмислювати її злочини, вписувати їх у глобальнішу історію боротьби колонізаторів з українською ідентичністю, організовувати довкола цього роботу з транспоколіннєвою травматичною пам’яттю. Ми не маємо допустити, аби у сприйнятті війни за межами України домінували наративи агресора. Театрально-перформативний потенціал твору дозволяє авторці п’єси презентувати проникливі публічні історії сильних і самодостатніх українських жінок різного віку, які постраждали від окупантів і свідчать про їх злочини проти людяності. “Закрите небо” в інтерпретації Неди Нежданої перетворюється не на простір безпеки і порятунку, а на складний фізичний та ментальний лабіринт, який може відкритися неочікуваними випробуваннями і загрозами, але проходження через який лікує героїнь від безпам’ятства. Створення п’єси, ставши своєрідною аутопсихотерапією для авторки, провокує можливості для колективної психотерапії у театрі, адже наша спільна робота з травмами війни відкриває для українців усвідомлені деколоніальні перспективи і торує шлях до власної стійкої та незаґратованої деколоніальної ідентичності.
Завантаження
Посилання
Veshchykova, O. (2022). Asymetriia pamiati i spohadiv u khudozhnomu tvori: naratolohichnyi aspect. Synopsys: tekst, kontekst, media, 28 (2), 46–53 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.2.1
Herasymenko, N. (2019). Slovamy ochevydtsiv: literatura vid Yevromaidanu do viiny. Ternopil: Dzhura.
Herbert, K. (2015). Rozumity travmatychnyi dosvid: putivnyk dlia bezposerednikh uchasnykiv ta yikhnikh rodyn. Lviv: Svichado [in Ukrainian].
Golka, M. (2022). Suspilna pamiat ta yii implanty. Kyіv: Nika- Tsentr [in Ukrainian].
Hrebeniuk, T. (2022). Movchannia i hovorinnia yak formy reprezentatsii istorychnoi travmy v ukrainskii prozi doby Nezalezhnosti. Synopsys: tekst, kontekst, media, 28 (3), 104–112 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.3.1
Dyuran, Zh. (2021). Antropolohichni struktury uiavnoho. Kyiv: Vydavnychy dim “Kyevo-Mohylyanska akademiia” [in Ukrainian].
Kepps, R. (2021). Yak pysaty pro viinu. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Kyrydon, A. (2016). Heterotopii pamiati: Teoretyko-metodolohichni problemy studii pamiati. Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].
Kyrydon, A. (2022). Kovariatsii katehorii “pamiat”. In M. Golka. Suspilna pamiat ta yii implanty (pp. 7–22). Kyіv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].
Matusiak, A. (2020). Vyity z movchannia: dekolonialni zmahannia ukrainskoi kultury ta literatury ХХІ stolittia z posttotalitarnoiu travmoiu. Lviv: LA Piramida [in Ukrainian].
Nezhdana, N. (2022). Zakryte nebo. https://www.dramaworld.pp.ua/закрите-небо
Pavlychko, S. (2002). Feminizm. Kyiv: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
Pollak, M. (2018). Topohrafiia pamiati. Lviv: Choven [in Ukrainian].
Pukhonska, O. (2022). Poza mezhamy boiu. Dyskurs viiny v suchasnii literaturi. Brustury: Dyskursus [in Ukrainian].
Riabchenko, M. (2019). Zhanrova riznomanitnist voiennoi prozy v suchasnii ukrainskii literaturi. In Najnowsza słowiańska literatura i kultura popularna. Figury swojskości i obcości wspołczesnego świata w literaturze i kulturze popularnej krajow słowiańskich (pp. 277–289). Zielona Gora: University of Zielona Gora [in Ukrainian].
Sakharova, O. (2022). Linhvopersonolohiini dominanty v trahediinomu konteksti (na materiali dramy N. Nezhdanoi “Zakryte nebo”). Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 33 (4), Vol. 1, 62–66 [in Ukrainian].
Skorina, H. (2023, February 10). Knyzhky, napysani viiskovymy pro viinu, zhyttia i liubov. Istorychna pravda, 2023 [in Ukrainian]. https://www.istpravda.com.ua/articles/2023/01/10/162274/
U “Kaluskii viaznytsi” prezentuvaly “Zakryte nebo” pro Ukrainu pid prytsilom. (2022). [in Ukrainian]. https://davniyhalych.if.ua/y-kalyskii-viaznici-prezentyvali-zakrite-nebo-pro-ykrainy-pid-pricilom/
Sheliukh, O., & Lehka, Ya. (2021). Zhanrovo-tematychni osoblyvosti suchasnoi literatury pro hibrydnu viinu na Skhodi Ukrainy. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 32 (2), Vol. 2, 138–142 [in Ukrainian].
Bliesemann de Guevara, B., & Kostić, R. (2017). Knowledge Production in/about Conflict and Intervention: Finding “facts”, telling “truth”. Journal of Intervention and Statebuilding, 11 (1), 1–20 [in English]. https://doi.org/10.1080/17502977.2017.1287635
Federici, S. (2017). Undeclared War: Violence against women. Artforum, 55 (10) [in English]. https://www.artforum.com/print/201706/undeclared-war-violence-against-women-68680
Matusiak, А. (2022). Nowa historia: Skok kwantowy w teatrze ukraińskim. Notatnik Teatralny. Notatnik Teatralny, 88–89, 100–114 [in Polish].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олена Бондарева
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.