На службі в ідеології: «громадянська війна» у пригодницькій літературі 1920–1930-х років для юних читачів

Автор(и)

  • Сніжана Жигун Київський столичний університет імені Бориса Грінченка (Київ, Україна); Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України (Київ, Україна) https://orcid.org/0000-0003-1193-2949

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.4

Ключові слова:

українська література 1920–1930-х, дитяча і підліткова література, пригодницька література, контрканон, воєнна література

Анотація

Предметом дослідження є інтерпретація теми громадянської війни у пригодницькій літературі для юного читача в Українській СРР. Метою статті є аналіз перетворення пригодницьких жанрів на засіб ідеологічного впливу в українській дитячій літературі і вияв національної специфіки цього процесу, зокрема й  існування творів контрканону. Останнє зумовлює новизну дослідження, оскільки радянська практика перетворення дитячої літератури на засіб соціальної інженерії розглядається переважно на матеріалі російської літератури, тож такий аспект цієї стратегії, як денаціоналізація лишається непоміченим.

Оскільки використання розважальних жанрів з ідеологічною метою і далі використовується ідеологізованими суспільствами, ретельний аналіз і оцінка цієї практики, як і супротив їй, є актуальним завданням літературознавства в умовах сучасної війни.

Для досягнення мети були використані культурно-історичний та структуралістський метод.

У результаті дослідження доведено, що політика українізації сприяла тому, що у  творах української літератури для юнацтва громадянська війна тлумачилася як така, що зруйнувала імперію і уможливила розвиток націй та етносів. Водночас під впливом більшовицької ідеології і російських зразків сформувався наратив дитячої допомоги червоній армії. Твори, що його втілюють, зазвичай мають вузький простір і псевдоісторичний час. Згодом цей наратив поширюється також і на інші пригодницькі жанри, зокрема детективи і науково-фантастичні романи, перетворюючи громадянську війну на засіб структурування світу. Громадянська війна в цих творах тривала, а значить не було змоги примиритися з минулим. Так ідея національної єдності у просторі і часі, культивована Українським ренесансом, руйнувалася у своїй основі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Buzko, D. (1936). Yadviha i Malka, poliski partyzanky [Jadwiga and Malka, Polissia Partisans]. Kharkiv; Odesa: Dytvydav [in Ukrainian].

Corney, F. (2004). Telling October. Memory and the Making of the Bolshevik Revolution. Cornell University press [in English]. https://doi.org/10.7591/9781501727030

Dralyuk, B. (2012). Western Crime Fiction Goes East: The Russian Pinkerton craze 1907–1934. Leiden-Boston: Brill [in English]. https://doi.org/10.1163/9789004234895

Evans, A. (1992). Jules Verne. In: C. S. Brosman (Ed.), Dictionary of Literary Biography: Nineteenth-century French fiction writers, 1860–1900 (pp. 275–297). Gale [in English].

Finkel, O. (1928). [Herburt A. Hnatovi pryhody (roman dlia pidlitkiv). DVU 1927, st. 83, tsina 80 kop.]. Chervonyi shliakh, 4, 221–223 [in Ukrainian].

Green, M. (1991). Seven Types of Adventure Tale: An etiology of a major genre. University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press [in English].

Hartzok, J. (2009). Children of Chapaev: The Russian civil war cult and the creation of Soviet identity, 1918–194 [PhD dissertation, University of Iowa] [in English].

Herburt, A. (1927). Hnatovi pryhody [The Adventures of Hnat]. Kharkiv: DVU [in Ukrainian].

Kovtun, I. (1929). Tovarysh i tovaryshok [Comrade and Little Comrade]. Kharkiv: DVU [in Ukrainian].

Kovtun, I. (1929). Yastruby [The Hawks]. Kyiv: Knyhospilka [in Ukrainian].

Kulakevych, L. (2020). Zhanrovi stratehii ukrainskoi avantiurno-pryhodnytskoi prozy pershoi tretyny XX stolittia [Genre strategies of Ukrainian adventure prose of the first third of the twentieth century]. Dnipro [in Ukrainian].

Martyn, T. (2013). Imperiia natsionalnoho vyrivniuvannia [The Affirmative Action Empire]. Kyiv: Krytyka [in Ukrainian].

Platonov, Yu. (1931). Khmerech [Shrubs]. Kharkiv, Odesa: Molodyi bilshovyk [in Ukrainian].

Romanovska, M. (1940). Shakhty v nebi [Mines in the Sky]. Kyiv: Dytvydav [in Ukrainian].

Russell, R. (1982). Red Pinkertonism: An Aspect of Soviet Literature of the 1920s. The Slavonic and East European Review, 60(3), 390–412 [in Ukrainian].

Schwartz, M. (2013). How nauchnaia fantastika was made: The debates about the genre of science fiction from NEP to high Stalinism. Slavic Review, 72(2), 224–246 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.5612/slavicreview.72.2.0224

Semenova, D. (2019). “What kind of soviet citizen will you grow into?”: Ukrainian adventure for adolescents in the stalinist epoch. East/West: Journal of Ukrainian Studies, 6(2), 33–51 [in English]. https://doi.org/10.21226/ewjus529

Shkandrii, M. (2013). Modernisty, marksysty i natsiia. Ukrainska literaturna dyskusiia 1920-kh rokiv [Modernists, Marxists and the Nation. The Ukrainian literary discussion of the 1920s]. Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].

Smyrniv, V. (2019). Ukrainska fantastyka: istorychnyi i tematychnyi ohliad [Ukrainian Science Fiction: Historical and thematic perspectives]. Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].

Šubrtová, M. (2009). When Children Die in War: Death in war literature for children and youth. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 47(4), 1–8 [in English]. https://doi.org/10.1353/bkb.0.0208

Vysheslavskyi, H. (2023). Platonov Yurii Havrylovych. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy.[in Ukrainian]. https://esu.com.ua/article-878301

Downloads


Переглядів анотації: 10

Опубліковано

30.06.2024

Як цитувати

Жигун, С. (2024). На службі в ідеології: «громадянська війна» у пригодницькій літературі 1920–1930-х років для юних читачів. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (25), 44–54. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.4

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства