Особливості художнього мислення Х. Л. Борхеса (на матеріалі збірки новел «Сад з розгалуженими стежками»)

Автор(и)

  • Наталія Астрахан Житомирський державний університет імені Івана Франка (Житомир, Україна) https://orcid.org/0000-0002-4087-2466

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2024.24.1

Ключові слова:

Борхес, постмодернізм, новела, мотив, архетип, металітературність, діалогічність

Анотація

У статті аналізуються риси художнього мислення Хорхе Луїса Борхеса на матеріалі збірки новел «Сад з розгалуженими стежками». Літературознавче потрактування знаменитої збірки аргентинського письменника, до якої входять, серед інших, такі знакові новели, як «Тлен, Укбар, Орбіс Терціус», «П’єр Менар, автор “Дон Кіхота”», «Вавилонська бібліотека», здійснюється в контексті досвіду постмодерністської літератури, що сьогодні сприймається як уже завершений проєкт і потребує неупередженої оцінки. Застосовування елементів мотивного та архетипного аналізу, а також врахування настанов філософської герменевтики та філософії діалогу дають можливість охарактеризувати збірку новел «Сад з розгалуженими стежками» як певну художню цілість, підпорядковану завданню співвіднесення істини та історії. Сім новел збірки об’єднані складною системою взаємопов’язаних мотивів, серед яких особливого значення набувають дзеркало й книга, реальність і вигадка, час і вічність, лабіринт і сад. Мотиви художньо проявляють суперечності буття так, що метафізична безнадія їх подолання змінюється новим рівнем осмислення: книга — найпродуктивніше дзеркало, оскільки відбиває різні обличчя та різні епохи, не відміняючи відмінностей між ними; вигадка найкраще проявляє сутність реальності; вічність відкривається у миттєвості переживань; сад з розгалуженими стежками — культурна модель буттєвого лабіринту, що містить у собі шлях до істини й можливість гармонізації історії. Співвіднесення мотивів, встановлення складних смислових зв’язків між ними проявляє особливості художнього мислення Борхеса, серед яких передусім синтетичність, парадоксальність, діалектичність, діалогічність, лаконізм. Вони визначають закони побудови художнього світу письменника, за яким вбачаються його засадничі творчі інтенції, спрямовані на об’єднання можливостей мистецтва, науки й релігії задля діалогічного розкриття головних буттєвих суперечностей, у яких проявляє себе в численних і різноманітних спробах омовлення істина буття людини й Всесвіту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Astrahan, N. (2006). Osoblyvosti mifopoetychnoho myslennia v noveli Kh. L. Borkhesa “Troianda Paratselsa” [Peculiarities of Mythopoetic Thinking in J. L. Borges`s Short Story “The Rose of Paracelsus”]. In O. Chirkov (Ed.), Literaturnyi tvir: shliakhy doslidzhennia poetyky (pp. 105–117). Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].

Borges, J. L. (2016). Vyhadani istorii: opovidannia [Fictional Stories: Short Stories]. Kyiv: KM-BUKS [in Ukrainian].

Vysotska, R. (2014). Novela “Vavylonska biblioteka” Khorkhe Luisa Borkhesa v konteksti estetyky literatury postmodernizmu [Story “The Library of Babylon” by Jorge Luis Borges in the context of the aesthetics of postmodern literature]. Naukovyi visnyk kafedry UNESCO KNLU. Seriia Filolohiia. Pedahohika. Psykholohiia, 29, 191–195 [in Ukrainian].

Dzis, H. (2009). Intertekstualnist maloi prozy Kh. L. Borkhesa [Intertextuality of Short Prose by J. L. Borges]. Pytannia literaturoznavstva, 77, 122–128 [in Ukrainian].

Diachenko, M. (2011). Kh. L. Borkhes: filosofsko-poetychna kartyna svitu. [J. L. Borges: Philosophical and poetic image of the world]. Kultura Ukrainy, 34, 21–30 [in Ukrainian].

Kozlyk, I. (2011). Svitova literatura doby Serednovichchia ta epokhy Vidrodzhennia (“Kartyna svitu”. Estetyka. Poetyka) [World Literature of the Middle Ages and the Renaissance (“Picture of the world”. Aesthetics. Poetics)]. Ivano-Frankivsk: Symfoniia forte [in Ukrainian].

Nabytovych, I. (2010). Kontsept labiryntu yak sakralnoho lokusu (na prykladi novelistyky Kh. L. Borkhesa, romaniv U. Eko «Imia Rozy» ta K. Moss «Labirynt») [The Concept of the Labyrinth as a Sacred Locus (as exemplified by J. L. Borges’ short stories, U. Eco’s novel “The Name of the Rose” and K. Mosse’s novel “The Labyrinth”)]. Magisterium, 38, Literaturoznavchi studii, 45–51 [in Ukrainian].

Onіschenko, O. (2021). Metamodernizm: teoretychna realnist chy «Fihura Filosofii»?[Metamodernism: Тheoretical reality or “Figure of Philosophy”?]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 27–28, 137–144 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.34026/1997-4264.27-28.2021.238837

Polischuk, Ya. (2019). Dyskusiinist ta vycherpanist postmodernistskoho proektu [Controversy and exhaustion of postmodernistic project]. Slovo i Chas, 4, 22–29 [in Ukrainian].

Potebnia, O. (1985). Estetyka i poetyka slova [Aesthetics and Poetics of Word]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Savyna, A. (2024). Metaliteratura v konteksti metakrytyky: personazh, naratyv, dyskurs [Metafiction in the Context of Metacriticism: Character, narrative, discourse]. PhD in Philology dissertation, Zhytomyr Ivan Franko State University, Zhytomyr, Ukraine [in Ukrainian].

Frye, N. (2001). Arkhetypnyi analiz. Teoriia mitiv [Archetypal analysis. Theory of myths]. In M. Zubrytska (Ed.). Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. (pp. 142–171). Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Ciabattari, J. (2017, April 09). Chy diisno Borkhes — naivydatnishyi pysmennyk XX stolittia? [Is Borges the 20th century’s Most Important Writer?]. BBC News Ukraine [in Ukrainian].

https://www.bbc.com/ukrainian/vert-cul-39533210

Eco, U. (1995). Sześć przechadzek po lesie fikcji [Six Walks in the Fictional Woods]. Kraków: Znak [in Polish].

Teitelboim, V. (2004). Los dos Borges: vida, suenos, enigmas [The two Borges: life, dreams, enigmas]. Editorial Arte y Literatura [in Spanish].

Downloads


Переглядів анотації: 68

Опубліковано

30.12.2024

Як цитувати

Астрахан, Н. (2024). Особливості художнього мислення Х. Л. Борхеса (на матеріалі збірки новел «Сад з розгалуженими стежками»). Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (24), 6–16. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2024.24.1

Номер

Розділ

Наукові статті