Митець і мистецтво в добу історичних катаклізмів: роман Катерини Лебедєвої «22. Містичний випадок на Вознесенському узвозі у Києві»
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.8Ключові слова:
Лесь Лозовський, митець, мистецтво, інтермедіальність, історичний роман, белетризована біографіяАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми митця та мистецтва в кульмінаційні періоди української історії. На матеріалі роману Катерини Лебедєвої «22. Містичний випадок на Вознесенському узвозі у Києві» (2020) проаналізовано мистецький контекст революційних та воєнних подій 1917–1922 рр. в Україні, виокремлено проблему мистецтва в переломні історичні моменти. Метою дослідження є аналіз авторських стратегій зображення реакції різних мистецьких середовищ на глобальні зміни, що відбуваються в мистецькій сфері в часи воєнних дій. На прикладі роману виявлено, як впливають кризові історичні періоди, як-от війна, окупація, голод, боротьба за владу, революції тощо, на характер мистецької творчості, особисті риси характеру, поведінкові моделі передусім представників творчих професій. В аналізі роману акцентовано на проблемах формування національної ідентичності та її вияві в мистецьких роботах, еволюції національного усвідомлення, яка відбувається з митцями в добу становлення молодої Української держави та буремних подій втрати державності. Методологічною основою дослідження є інтермедіальні студії, які дають змогу через мистецькі інтеракції, зокрема образотворчого мистецтва, графіки, театрального мистецтва й літератури, увиразнити проблему митця в епоху переломних історичних моментів. У статті простежено, як романістка зображає зміни в середовищі новоствореної Української академії мистецтв у часи становлення Української Народної Республіки, громадянської війни, під впливом Радянської влади тощо, а на прикладах Георгія Нарбута, Михайла Бойчука, студентів академії демонструє трансформації творчості, спричинені зовнішніми чинниками. Важливим аспектом мистецьких реакцій на переломні історичні події є реформа театру, показана в романі Лебедєвої на прикладі сценічних постановок Леся Курбаса.
Завантаження
Посилання
Aheieva, V. (2021). Za lashtunkamy imperii. Esei pro ukrainsko-rosiiski kulturni vidnosyny. Kyiv: Vikhola [in Ukrainian].
Hirniak, M. (2020). Mytets u tvorakh Viktora Domontovycha: khudozhnii obraz ta filosofiia svitovidchuvannia. In Viktor Petrov: mapuvannia tvorchosti pysmennyka (pp. 285–302), Krakiv [in Ukrainian].
Domontovych, V. (1989). Bez gruntu. In Domontovych V. Proza, Vol. 2 (pp. 265–474), New York: Suchasnist [in Ukrainian].
Kaluher, A. (2021, January 25). Roman «22» Kateryny Lebedievoi: hihiiena i patriotyzm. Your Art [in Ukrainian]. https://supportyourart.com/stories/roman-22-kateryny-lebedyevoyi-gigiyena-i-patriotyzm
Kurbas, L. (2022). Filosofiia teatru. Kharkiv; Kyiv: Vydavets Oleksandr Savchuk; Vydavnytstvo «Osnovy» [in Ukrainian].
Lebedieva, K. (2020). 22. Mistychnyi vypadok na Voznesenskomu uzvozi u Kyievi. Kharkiv; Kyiv: Vydavets O. Savchuk [in Ukrainian].
Bilokin, S. (Ed.). (2020). Narbut: Studii. Spohady. Lysty. Rekonstruktsiia znyshchenoho 1933 roku «Narbutivskoho Zbirnyka». Kyiv: Rodovid [in Ukrainian].
Revutskyi, V. (1989). Les Kurbas i teatr. Les Kurbas u teatralnii diialnosti, v otsinkakh suchasnykiv – dokumenty (pp. 15–80), Baltimore; Toronto: Smoloskyp. [in Ukrainian].
Semenko, M. (1931). Povna zbirka tvoriv. Vol. 3, Kharkiv: Derzh. vyd-vo Ukrainy [in Ukrainian].
Tompson, E. (2006). Trubadury imperii: Rosiiska literatura i kolonializm. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Smolii, V. (Ed.). (2021). Ukrainske stolittia (1921–2021): vytoky, uroky, perspektyvy derzhavotvorennia. Kyiv: Vydavnytstvo «Klio» [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Оксана Левицька
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.