Чумацький фольклор про чуму (на матеріалі записів етнографічної комісії при ВУАН)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.8Anahtar Kelimeler:
Етнографічна комісія при Всеукраїнській академії наук (ВУАН)- чумацький фольклор- народне оповідання- фабулат- чума- персоніфікований образ- апотропеїчний засіб- евфемізмÖzet
Актуальність статті полягає в тому, що вперше здійснено аналіз народних оповідань про чуму, записаних під час експедицій Етнографічної комісії при Всеукраїнській академії наук (ВУАН). Авторка поставила за мету осмислити ставлення чумаків і членів їхніх родин до небезпечної хвороби; проаналізувати, як наративи конструювали соціальний досвід чумацького середовища (вибудовували картину виникнення чуми, формували уявлення про «правильну» поведінку під час зустрічі людини з чумою, передавали знання про способи запобігання хворобі, фіксували емоції тих, хто зіткнувся з нею). У статті розглянуто народну етимологію слова «чумак».
З метою комплексного аналізу фольклорного матеріалу застосовано низку наукових методів. Описовий метод використано для детальної фіксації та систематизації змісту аналізованих народних оповідань. Метод контекстуального аналізу дозволив інтерпретувати оповідання в культурно-історичному контексті життя чумаків, їхніх соціальних практик, релігійно-міфологічних уявлень та історичних реалій. Елементи наративного аналізу використано для дослідження особливостей конструювання оповіді.
Аналіз народних оповідань про чуму виявив амбівалентне ставлення до чумаків через їхню роль у торгівлі та віру в поширення ними хвороби, що відображено в народній етимології. Персоніфікований образ чуми («синя дівка») втілив народний жах перед недугою, яку сприймали як безжальну зовнішню силу. Ці уявлення інспірували синкретичні практики протидії хворобі, що поєднували архаїчні вірування з християнськими обрядами та магічними діями.
Новизна статті полягає у введенні до наукового обігу щойно оприлюднених фольклорних матеріалів, які репрезентують специфіку усної традиції Звенигородщини. Це дозволяє розширити джерельну базу фольклористичних досліджень і виявити окремі аспекти уявлень, обрядових практик, характерних для локальної традиції окремого географічного регіону України.
Народні оповідання про чуму є актуальним матеріалом для подальших наукових студій. Важливо порівняти записані на Звенигородщині оповідання з народними творами про чуму інших регіонів України. Цікавим видається порівняльний аналіз народних творів про чуму з фольклорними текстами про інші хвороби чумаків або з наративами інших народів для виявлення універсальних і специфічних рис сприйняття небезпечних захворювань у традиційних культурах.
İndirmeler
Referanslar
Andryeyev, V., Andryeyeva, S., Bilivnenko, S., Dodonov, R., & Teliupa S. (Eds.). (2024). Chumaky. Studii z istorii ta istoriohrafii [Chumacks. Studies in history and historiography]. Kyiv: Krok [in Ukrainian].
Sydov, C. W. (1948). Kategorien der Prosa-Vоlksdichtung. In: Selectend papers on folklore (pp. 60–85). Copenhagen, 1948 [in Ukrainian].
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Ірина Руснак

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.