Mental geography in Askold Melnychuk``'s "Ambassador of the Dead" and "What is Told"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2021.18.2

Keywords:

mental map, national identity, traumatic experience, sites of memory, geopolitical transformations

Abstract

The issues of mental geography and its correlation with official territorial differentiation and organization of the global space become highly important under conditions of considerable geo-political transformations and accelerated migration processes. A. Melnychuk’s novels are suitable for examining in the context of mental mapping, ethnical identity, national memory and collective trauma. Since his works were published in Ukraine, there have been a number of studies in the above-mentioned aspects. However, analysis of the available papers shows a lack of the researchers’ attention to the specificity of mental geography in the writer’s novels that makes it necessary to study them further. The purpose of the research was to identify the peculiarities of “borders” in the characters’ mental geography in the novels “Ambassador of the Dead” and “What is told”. In order to achieve the purpose, we used the following methods: biographical, psychoanalytical, intertextual and the elements of receptive esthetics.  Analysis of A. Melnychuk’s novels made it possible to draw a conclusion that mental geography is visualized distinctly through the characters of both works. The novels articulate the discrepancy between the symbolic markers of spatial objects on the maps and their reflection in the characters’ consciousness. In A. Melnychuk’s works there is a correlation between the available information about the past on mental maps and the maintenance of inherited identity: the characters who tried to erase the past, to transform virtual “sites of memory” into “non-sites”, either destroyed themselves as individuals or assimilated abroad, having lost connections with their family and nation. The collective trauma made them avoid clarity in naming their motherland that had a negative impact on its reflection on the mental maps of the younger generation of emigrants and, as a result, on their national identity. Specificity of articulating the consequences of traumatic experience in A. Melnychuk’s novels can be prospects for further research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вздульська В. (2006). Історія, метаісторія та симулякри в романах Аскольда Мельничука. Слово і час, 5, 15–22.

Випасяк Г. (2020). Межі та безмежжя національної ідентичності у романах А. Мельничука. Збірник наукових праць за матеріалами всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Тоталітаризм як система знищення національної пам’яті». Львів : Друкарня Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького.

Думчак І. (2013). Інтертекстуальність у романі Аскольда Мельничука «Що сказано». Літературознавчі студії: компаративний аспект (пам’яті докторів наук, професорів В. Г. Матвіїшина та М. В. Теплінського присвячується). Збірник статей. Вип. 1. Івано-Франківськ : Симфонія-форте.

Думчак І. (2006). Українська проблематика ХХ ст. у творчій спадщині американського письменника Аскольда Мельничука (Автореферат дисертації кандидата філологічних наук, Тернопіль).

Забужко О. (2009). Що сказано, або як українська література «виходить в люди». Хроніки від Фортінбраса. Вибрана есеїстка. (с. 253–266). Київ: Факт.

Луцишина О. (2017). Що написано. Мельничук А. Що сказано. (с. 7–13). Київ : ВД «Комора».

Мельничук А. (2018). Посол мертвих. Львів: Видавництво Старого Лева.

Мельничук А. (2017). Що сказано. Київ: Комора.

Поліщук Я. (2018). Гібридна топографія. Місця й не-місця в сучасній українській літературі. Чернівці: Книги–ХХІ.

Тимощук Н. (2017). Художні особливості роману «Посол мертвих» Аскольда Мельничука. Наукові записки Бердянського педагогічного університету, XIV, 136–141.

Шевчук З. Раби роду: рецензія на роман «Посол мертвих» Аскольда Мельничука. http://litakcent.com/2018/09/04/rabi-rodu-retsenziya-na-roman-posol-mertvih-askolda-melnichuka/ (дата доступу: 12.04.2019).

REFERENCES

Dumchak, I. (2013). Intertekstualnist u romani Askolda Melnychuka «Shcho skazano». Literaturoznavchi studii: komparatyvnyi aspekt (pamiati doktoriv nauk, profesoriv V. H. Matviishyna ta M. V. Teplinskoho prysviachuietsia). Zbirnyk statei, Issue 1.

Dumchak, І. (2006). Ukrainska problematyka ХХ st. u tvorchii spadshchyni amerykanskoho pysmennyka Askolda Melnychuka [Candidate Dissertation, Ternopil National Pedagogical University].

Lutsyshyna, О. (2017). Shcho napysano. In A. Melnychuk. Shcho skazano (pp. 7–13). Komora.

Melnychuk, A. (2018). Posol mertvykh. Vydavnytstvo Staroho Leva.

Melnychuk, А. (2017). Shcho skazano. Komora.

Polishchuk, Ya. (2018). Hibrydna topohrafiia. Mistsia i ne-mistsia v suchasnii ukrainskii literaturi. Knyhy–ХХІ.

Shevchuk, Z. (2018 September 04). Raby rodu: retsenziia na roman «Posol mertvykh» Askolda Melnychuka. Litaktsent. http://litakcent.com/2018/09/04/rabi-rodu-retsenziya-na-roman-posol-mertvih-askolda-melnichuka/

Tymoshchuk, N. (2017). Khudozhni osoblyvosti romanu «Posol mertvykh» Askolda Melnychuka. Naukovi zapysky Berdianskoho pedahohichnoho universytetu, Issue 14, 136–141.

Vypasaniak, H. (2020). Mezhi ta bezmezhzhia natsionalnoi idedntychnosti u romanakh A. Melnychuka. Zbirnyk naukovykh prats za materialamy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Totalitaryzm yak systema znyshchennia natsionalnoi pamiati». Lviv : Drukarnia Lvivskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni Danyla Halytskoho.

Vzdulska, V. (2006). Istoriia, metaistoriia ta symuliakry v romanakh Askolda Melnychuka. Slovo i chas, 5,15–22.

Zabuzhko, O. (2009). Shcho skazano, abo yak ukrainska literatura «vykhodyt v liudy». In O. Zabuzhko, Khroniky vid Fortinbrasa. Vybrana eseistyka (pp. 253–266). Fakt.

Downloads


Abstract views: 155

Published

30.12.2021

How to Cite

Bokshan, H. (2021). Mental geography in Askold Melnychuk``’s "Ambassador of the Dead" and "What is Told". LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (18), 13–18. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2021.18.2