INTERMEDIAL COORDINATES OF ARTISTIC MODELING OF TRAUMATIC PAST IN M. BUBAK’S NOVEL “ALDER BLOOD”

Authors

  • Svitlana Pidoprygora докторант кафедри історії української літератури, теорії літератури та літера- турної творчості Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат філологічних наук, доцент.

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2018.11.4651

Keywords:

intermediality, visual, verbal, art-book, Neo-Expressionism, Trans-Avant-garde, photo collage, media combination

Abstract

The article examines the intermedial coordinates of the artistic modeling of traumatic past in the novel
“Alder Blood” by the famous artist M. Babak.
Theoretical and methodological basis of the research is the work on the theory of intermediality (A. A. Hansen-Leo, V. Wolf, J. Muller, I. Raievskyi, S. Matsenko, V. Prosalova, I. Ilchuk). Since we are talking about the semantic and communicative potential of visual images in the structure of the work, we take into account the works of semiotics, whose representatives (R. Bart, W. Eco, C. Pearce) began to decipher, interpret cultural codes of visual images. In the artistic world of the novel “Alder blood” the codes of literature and fine arts, digital art interact.
Neo-Expressionism, Trans-Avant-garde author’s techniques reveals excessive emotionality, metaphorical, fragmentary, “curly” verbal text. The visual plan of the novel, apart from the verbal “picture”, the font expressiveness of the text, the presence of fragments that associated with methods of creation of visual
poetry, is characterized by the insertion into the artistic structure of the work of photo collages, graphic sketches. In the novel photography not only represents the past. Black and white rural photography, scanned, processed with the help of a technical photo editor, transformed into a collage element, complemented
with new meanings, turned into a work of digital art, means of comprehension and socio-political critique of important social and aesthetic issues.
The novel “Alder blood” with its genre and stylistic peculiarities is closer to the art-book, that combining in one work verbal and visual art. Modeling traumatic past in intermedial coordinates (media combination), the author makes an act not personal, but also national auto-therapy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana Pidoprygora, докторант кафедри історії української літератури, теорії літератури та літера- турної творчості Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат філологічних наук, доцент.

докторант кафедри історії української літератури, теорії літератури та літературної творчості Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат філологічних наук, доцент.

References

Babak, M. (1998). Vilhova krov. Kyiv, ArtEk, 328 p.

Bovsunivska, T. V. (2015). Zhanrova modifikatsiia suchasnoho romanu. H., Disa plius, 368 p.

Denikin, A. A. (2016). Tsifrovaia fitografiia i sovremennoie iskusstvo Moskva, Russian: Nestor-Istoriya.

Zborovska, N. (1999). «Karnaval mertvih potsilunkiv» Mykoly Babaka, abo chomu v ukrainskii literaturi

nemaie liubovnykh romaniv? In N. Zborovska, M. Ilnitska (Eds). Feministichni rozdumi. Na karnavali

mertvykh potsilunkiv. L, Ukrainian Litopys, 336 p.

Klochek, G. (2013). Poetyka vizualnosti Tarasa Shevchenka. Kyiv, Akademvydav, 256 p.

Mykola, Babak (1994). [Obrazotvorchii material]: [alb. reprod.]. Cherkasy, 24 p.

Mocherniuk, N. Svoieridnist mizhmisteckoho dialohu 20–30-h rokiv XX stolittia (literatura i obrazotvorche mystetstvo). Visnik Lvivskoho universitetu. Seriia filolohichna, 60, 1, 241–249.

Spirkina, O. O. (2011). Mykola Babak: shtrihi do portretu suchasnyka.

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chl_2011_3_15

Rajewsky, I. O. (2002). Intermedialität. Tübingen; Basel; Frenske, 216 p.

Downloads


Abstract views: 216

Published

30.06.2018

How to Cite

Pidoprygora, S. (2018). INTERMEDIAL COORDINATES OF ARTISTIC MODELING OF TRAUMATIC PAST IN M. BUBAK’S NOVEL “ALDER BLOOD”. LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (11). https://doi.org/10.28925/2412-2475.2018.11.4651