CONCEPT “GENRE” AND “STYLE” AS PHENOMENON IN HUMANITIES (“MEDITATIONS ON DON QUIXOTE” BY JOSE ORTEGA Y GASSET)

Authors

  • Mariia Moklytsya Східноєвропейський національний університети імені Лесі Українки

Keywords:

Jose Ortega y Gasset, «Meditations on Don Quixote», concept, genre, style, modernism

Abstract

The article refers to the difference in the use of the concepts of «style» and «genre» according to the linguists and literary critics, the need for coordination in the terms of values at philosophical basis. We consider the work of the Spanish philosopher Jose Ortega y Gasset “Meditations on Don Quixot” (1914), his thesis on language and psychological specifics of world perception. Universalism of the concepts “concept”,
“style”, “genre”, emphasized by the Spanish philosopher in his researches is important for all the humanities. Imaginative word that becomes the concept can be style creative factor. The article proposes to define as the concepts such terms as “symbol”, “allegory”, “metaphor” and “neologism”, which in turn became the dominants of modernist styles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariia Moklytsya, Східноєвропейський національний університети імені Лесі Українки

завідувач кафедри теорії літератури та  зарубіжної літератури Інституту філології та журналістики Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

References

Блум Г. Західний канон: книги на тлі епох / Г. Блум ; пер. з англ. за заг. ред. Р. Семківа. — К. : Факт, 2007. — 720 с.

Ортеґа-і-Гассет Х. Роздуми про Дона Кіхота / Х. Ортеґа-і-Гассет ; пер. з ісп. — К. : Дух і Літера, 2012. — 216 с.

Downloads


Abstract views: 99

Published

04.09.2017

How to Cite

Moklytsya, M. (2017). CONCEPT “GENRE” AND “STYLE” AS PHENOMENON IN HUMANITIES (“MEDITATIONS ON DON QUIXOTE” BY JOSE ORTEGA Y GASSET). LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (8). Retrieved from https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/327

Issue

Section

The conceptual issues in theory of literature and in literary criticism