Категорія художнього часу в романі-епопеї "Темна вежа" С. Кінга

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.11

Ключові слова:

час, хронотоп, модернізм, постмодернізм, література жахів, горор, темне фентезі

Анотація

Статтю присвячено аналізу категорій художнього часу як елемента розкриття теми апокаліптики в романі-епопеї «Темна вежа» Стівена Кінга. Проаналізовано структуру категорій художнього часу, їхню організацію у творі. Проведено паралелі між головним мотивом роману винищення світу й часовими формами, реалізованими у тексті. У жанрі горор готичний хронотоп перетерпів трансформаційних та мутаційних змін, залишивши за собою лише узагальнене значення певного континууму й важливість відірваності простору розгортання історії від загального художнього світу твору з метою утворення умовного вакууму.

Жанр горор з часу свого зародження постійно переживає трансформації під впливом епохи, у якій він змінюється. За висловом Ж.Ф. Ліотара, перехід від модернізму до постмодернізму починається ще з кінця 50-х років ХХ ст., стверджуючи, що у свідомості людини йде переорієнтація із матеріалізму до інформатизації. Постмодернізм породжує у світосприйнятті людини орієнтацію, пов’язану із такими одиницями, як стурбованість, ірраціональність та безсилля. Це насамперед пов’язано із втратою віри у нагальні цінності епохи модернізму, ідеї розуму, прогресу, емансипації особистості. У літературі жахів відбувається модифікаційне явище злиття двох жанрів із різних типів літератури, а саме горору та фентезі. Гіперреальність, яку ми окреслюємо, являє собою симбіотичний метажанровий прийом, що розвивається шляхом поєднання елементів жанру горор і метажанру темне фентезі. Наприклад, більшість творів С. Кінга має спільні цитування, згадування персонажів, подій, локацій, згадок і т. ін. як елемента створення загального «надхронотопу» художнього світу автора, формуючи таким чином перед читачем масивний художній світ, максимально наближений до реального, але з ідіостилістичними, жанровими елементами. Так у канві творів С. Кінга розвивається мотив невпинного апокаліпсису, який найпотужніше концентрується у романі-епопеї «Темна вежа». Результати цього дослідження в подальшому можуть становити складову розвідок про масову літературу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Dron, К. (2008). Model tsyklichnoho chasu v khudozhnii prozi I. Franka. Naukovi pratsi. Naukovometodychnyi zhurnal, 80 (67), 101–107 [in Ukrainian].

Howe, L. (1981). The Social Determination of Knowledge: Maurice Bloch and Balinese Time. Man, 16 (2), 220–234 [in English]. https://doi.org/10.2307/2801396

King, S. (2006). Zona pokryttia. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2007a). Kriz chas: Temna vezha — II. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2007b). Shukach: Temna vezha — I. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2008a). Bezsonnia. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2008b). Chaklun ta sfera: Temna vezha — IV. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2008c). Zahublena zemlia: Temna vezha — III. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2010a). Pisnia Siuzanny: Temna vezha — VI. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2010b). Vovky Kali: Temna vezha — V. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2011). Temna vezha: Temna vezha — VII. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2013). Temna Vezha: Viter kriz zamkovu shchilynu. Kyiv: KSD. (in Ukrainian)

King, S. (2015). Vono. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2016). Talisman. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2017a). Chornyi dim. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2017b). Nahalni rechi. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2017c). Ochi drakona. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2017d). Protystoiannia. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2017e). Sertsia v Atlantydi. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2017f). Stiven King pro pysmenstvo. Memuary pro remeslo. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

King, S. (2020). Dolia Salemu. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

Paveleva, A. (2012). Kontsepcii, formy i svoistva khudozhestvennogo vremeni v literaturnom proizvedenii. Naukovi zapysky Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. H. S. Skovorody. Seriia: Literaturoznavstvo, 1 (1), 133–148[in Ukrainian]. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzl_2012_1(1)__20

Downloads


Переглядів анотації: 99

Опубліковано

30.06.2023

Як цитувати

Трофименко, А. (2023). Категорія художнього часу в романі-епопеї "Темна вежа" С. Кінга. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (21), 96–102. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.11

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства