Генеза нової поетики у пізньосередньовічній Європі: проторенесансні візії Джакомо да Лентіні й Dolce Stil Nuovo

Autor

  • Андрій Безруков Український державний університет науки і технологій (Дніпро, Україна) https://orcid.org/0000-0001-5084-6969

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.1

Słowa kluczowe:

сонет, сицилійська поезія, стильновізм, літературна мова, поетична традиція, Ренесанс

Abstrakt

У презентованій розвідці здійснено оглядовий аналіз історичних і  культурних передумов зародження й становлення поезії нового типу, що була наслідком акумуляції й вивільнення потужної творчої енергії нової генерації поетів у пізньосередньовічній Європі. Мова йде насамперед про митців сицилійської школи, а також представників Dolce Stil Nuovo («солодкого нового стилю»). Апелювання сучасних літературознавчих студій до  історико-культурних витоків таких визначальних літературних феноменів, які й сьогодні не втратили своєї актуальності, зумовлене необхідністю їх переосмислення у парадигмі новітніх наукових підходів. Для  цього у дослідженні застосовується комплекс методів культурно-історичного, біографічного, герменевтичного й  компаративного аналізу, а  також метод узагальнення. Європейська поетична традиція пройшла довгий шлях у пошуках нових форм і засобів художнього відображення дійсності. Виникнення на Апеннінському півострові у першій половині XIII ст. сицилійської школи стало визначальною подією у літературній і  лінгвістичній історії Старого Світу. Вона поклала початок італійській поезії Dolce Stil Nuovo і багато у чому була попередницею лірики Данте і Петрарки, заклавши основи філософії ліричної поезії. Сицилійці надали потужний імпульс для подальшої розробки поетичної теорії, образів і тем, які стали ключовими у поезії стильновізму, а також у рецепції багатьох творців європейського Ренесансу. Звернення до окремих тем і мотивів та їх витончена трансформація увиразнюють уявлення сицилійських митців про поезію як специфічний різновид філософії. Очевидно, що порівняно пізній час виникнення й висококультурне оточення зумовили рафінованість художніх форм і стилістичних засобів оприявлення абстрактного змісту таких поезій. Поетична творчість в особі, зокрема, Джакомо да Лентіні зазнавала переакцентуації у підходах до римування й поетизування, та найголовніше — до психологічного освоєння дійсності й осмислення теми кохання у метафізичному вимірі. Ідейно-естетична та світоглядна єдність зближувала поетів Dolce Stil Nuovo, які розвивали новації сицилійця да Лентіні, з  художніми пошуками митців раннього італійського Відродження. У статті акцентовано особливу увагу на специфіці літературної діяльності авторів у часи творення нової європейської лірики, що привела до найважливішої у розвитку світової поезії події — зародження сонетної традиції — появи першої метричної форми з твердою строфікою, яка на наступні століття визначила ключові вектори еволюції поетичного слова.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Kuchynskyi, B. V. (2012). Lytsarska literatura zakhidnoievropeiskoho feodalnoho suspilstva XII–XIII stolit [Chivalry Literature in Western European Feudal Society of the 12th–13th centuries]. Scientific notes of KSPU. Philological Sciences, 105 (2), 38–45 [in Ukrainian].

Alighieri, D. (2017). De vulgari eloquentia (M. Tavoni, Ed.). Mondadori [in Latin].

Ascoli, A. R. (2008). Dante and the Making of a Modern Author. Cambridge University Press [in English]. https://doi.org/10.1017/CBO9780511485718

Baer, W. (2005). Sonnets: 150 Contemporary Sonnets. University of Evansville Press [in English].

Barolini, T. (2006). Dante and the Origins of Italian Literary Culture. Fordham University Press [in English].

Cappellano, A. (1947). Trattato d’amore (a cura di S. Battaglia). Perrella [in Italian].

Collins, J. (2020). Vulgar Love: The Sicilian School and the New Aesthetic. Vernacular: New Connections in Language, Literature, & Culture, 5 (1), 1–20 [in English].

Culianu, I. P. (1987). Eros and Magic in the Renaissance (M. Cook, Trans.). University of Chicago Press [in English].

Delle Donne, F. (1993). Le consolationes del IV libro dell’epistolario di Pier della Vigna. Vichiana, 4, 268–290 [in Latin].

Dronke, P. (2002). The Medieval Lyric (3rd ed.). D. S. Brewer [in English].

Heiney, D. (1962). Intelletto and the Theory of Love in the Dolce Stil Nuovo. Italica, 39 (3), 173–181 [in English]. https://doi.org/10.2307/477068

Holmes, O. (2000). Assembling the Lyric Self: Authorship from Troubadour Song to Italian Poetry Book. University of Minnesota Press [in English].

Kleinhenz, С. (1986). The Early Italian Sonnet: The First Century (1220–1321). Milella [in English].

Ladha, H. (2020). From Bayt to Stanza: Arabic Khayāl and the Advent of Italian Vernacular Poetry. Exemplaria, 32 (1), 1–31 [in English]. https://doi.org/10.1080/10412573.2020.1743523

Lannutti, M. S. (2011). La canzone nel Medioevo. Contributo alla definizione del rapporto tra poesia e musica. Semicerchio, 44, 55–67 [in Italian].

Oppenheimer, P. (1989). The Birth of the Modern Mind: Self, Consciousness, and the Invention of the Sonnet. Oxford University Press [in English].

Picone, M. (2000). Traditional Genres and Poetic Innovation in Thirteenth-Century Italian Lyric Poetry. In W. Paden (Ed.), Medieval Lyric: Genres in Historical Content (pp. 146–157). University of Illinois Press [in English].

Stewart, D. E. (2003). The Arrow of Love: Optics, Gender, and Subjectivity in Medieval Love Poetry. Bucknell University Press [in English].

Wilkins, E. H. (1959). The Invention of the Sonnet and Other Studies in Italian Literature. Edizioni di Storia e Litteratura [in English].

Pobrania


Abstract views: 197

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Безруков, А. (2023). Генеза нової поетики у пізньосередньовічній Європі: проторенесансні візії Джакомо да Лентіні й Dolce Stil Nuovo. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (21), 6–13. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.1

Numer

Dział

Концептуальні питання літературознавства