THE CONSTRUCT OF PRAYER IN MODELING THE IDENTITY OF THE CHARACTER (MODIFICATIONS IN THE PROSE OF O. ZABUZHKO, Y. IZDRYK, S. ZHADAN)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.7

Keywords:

identity, prayer as literary genre, novel, Oksana Zabuzhko, Yuri Izdryk, Serhiy Zhadan

Abstract

Prayer as a literary genre is of some interest in the context of analyzing the work of Ukrainian writers, because as a text of religious discourse, it contains elements of the sacred, so its construction often hides key values, aspirations, and transcendental hopes of the character, which allow exploring its identity.

In this article we analyze the place of prayer in the text and constructing the identity of the character in the works of Oksana Zabuzhko («Fieldwork in Ukrainian Sex», «The Museum of Abandoned Secrets»), Yuri Izdryk («Wozzeck», «Double Leon»), Serhiy Zhadan («Depeche Mode», «Voroshilovgrad»), because each of them during addressing to the same genre offers formally different ways of presenting prayer in the text, and fills it with different semantic meanings and functions.

The prayers presented in O. Zabuzhko’s texts are reflections-reflections of rhetorical upward direction, which demonstrate the values ​​and moral attitudes of one or another character. Izdryk refers to prayer primarily as an intertextual game, but due to the peculiarities of the text of the work and the image of the identity of the character, prayer here at the same time acquires certain ideological and philosophical meanings. S. Zhadan uses prayers as a means of deconstructing existing texts (biblical or Soviet), changing their original meaning to demonstrate the current state or process of reformatting the identity of a character (or group of characters).

The novelty of the article is due to the issue, because prayer is mostly analyzed as a poetic genre in the works of poets, while the article addresses prayer as part of a large structure (novel or story), its place and role in constructing character identities. Practical significance lies in the idea of the study of identity, including religious, through the analysis of religious concepts, which are also independent literary genres.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Афанасьева Э. М. Жанровая форма «молитвы» в русской романтической поэзии. Проблемы литературных жанров: Материалы VIII научной межвузовской конференции 17-19 октября 1995 года, Часть І. Томск: Изд-во ТГУ, 1995. С. 53–55.

Бетко, І. П. Біблійні сюжети і мотиви в українській поезії ХІХ – початку ХХ століття. Zielona Gora ; Kijow, 1999.  160 с.

Бєлоброва Т. А. Молитва сакральна: генологічні модифікації. Вебсайт. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v33/35.pdf 

Бєлоброва Т. А. Просторова організація ліричного переживання в молитовному тексті. Слово і час. 2005. № 11. С. 78–83.

Бовсунівська Т. В. Молитва як літературний жанр: Роль Шевченка в романтичному жанротворенні. Поетика Тараса Шевченка. Вибрані статті. Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2017. С. 186–206.

Даниленко І. І. Молитва як літературний жанр: генеза та еволюція: Монографія. Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. Петра Могили, 2008. 304 с.

Даниленко І. І. Молитва як метажанр. Наукові праці. Філологія. Літературознавство. 2015. № 247. т. 259. С. 35-38.

Жадан С. В. Ворошиловград: роман; Бігти, не зупиняючись: оповідання. Харків: Фоліо, 2015. 316 с.

Жадан С. В. Депеш Мод. Харків: Фоліо, 2014. 229 с.

Забужко О. С. Музей покинутих секретів: Роман. Київ: КОМОРА, 2020. 832 с.

Забужко О. С. Польові дослідження з українського сексу: Роман. Київ: КОМОРА, 2019. 120 с.

Іздрик Ю. Р. Номінація. Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. 856 с.

Качуровський І. В. Променисті сильвети. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 766 с.

Лєпахін В. В. Ікона та іконічність. Львів: Свічадо, 2001. 288 с.

Літературознавча енциклопедія: У двох томах. Т. 2 / Авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. Київ: Вид. центр «Академія», 2007. 624 с. (Енциклопедія ерудита)

Слово благовісту: Антологія української релігійної поезії / упоряд. Т. Салига. Львів: Світ, 1999. 781 с.  

REFERENCES

Afanaseva, Э. (1995) Zhanrovaia forma «molytvy» v russkoi romantycheskoi poyezyy. Problemy lyteraturnykh zhanrov: Materyaly VIII nauchnoi mezhvuzovskoi konferentsyy 17-19 oktiabria 1995 y., part I (p. 53–55). Tomsk: THU.

Betko, I. (1999) Bibliini siuzhety i motyvy v ukrainskii poezii XX – pochatku XX stolit. Zielona Góra ; Kijów.

Bielobrova, T. (2005, October). Prostorova orhanizatsiia lirychnoho perezhyvannia v molytovnomu teksti. Slovo i chas, 11, p. 78–83.

Bielobrova, T. Molytva sakralna: henolohichni modyfikatsii. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v33/35.pdf    

Bovsunivska T. V. Molytva yak literaturnyi zhanr: Rol Shevchenka v romantychnomu zhanrotvorenni. Poetyka Tarasa Shevchenka. Vybrani statti. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 2017. p. 186–206.

Danylenko, I. (2008). Molytva yak literaturnyi zhanr: heneza ta evoliutsiia: Monohrafiia. Mykolaiv: Vyd-vo MDHU im. Petra Mohyly.

Danylenko, I. (2015). Molytva yak metazhanr. Naukovi pratsi. Filolohiia. Literaturoznavstvo, tom 259, vypusk 247, p. 35-38.

Izdryk, Yu. (2016). Nominatsiia. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva.

Kachurovskyi, I. (2008). Promenysti sylvety. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia».

Kovaliv, Yu. (ed.). (2007). Literaturna entsyklopediia (u 2 t.). Kyiv: Vyd. tsentr «Akademiia».

Liepakhin, V. (2001) Ikona ta ikonichnist. Lviv.

Salyha, T. (ed.). (1999). Slovo blahovistu: Antolohiia ukrainskoi relihiinoi poezii. Lviv: Svit.

Zabuzhko, O. (2019). Polovi doslidzhennia z ukrainskoho seksu: Roman. Kyiv: KOMORA.

Zabuzhko, O. (2020). Muzei pokynutykh sekretiv: Roman. Kyiv: KOMORA.

Zhadan, S. (2015). Voroshylovhrad: roman; Bihty, ne zupyniaiuchys: opovidannia. Kharkiv: Folio.

Zhadan, S.(2014). Depesh Mod. Kharkiv: Folio.

Downloads


Abstract views: 371

Published

30.06.2022

How to Cite

Kravchenko , A. (2022). THE CONSTRUCT OF PRAYER IN MODELING THE IDENTITY OF THE CHARACTER (MODIFICATIONS IN THE PROSE OF O. ZABUZHKO, Y. IZDRYK, S. ZHADAN). LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (19), 54–61. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.7