ESSENCE OF OBJECTS IN LYMAN FRANK BAUM’S TALES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.5

Keywords:

object, thing, fairy tale, literary tale, magic object, wonder, revival

Abstract

The article deals with the research on the essence of objects in children’s literature (on the book "American Tales" by L.F. Baum).  The daily routine is skillfully combined with fairy-tale mood, it becomes possible due to the characters and the objects in these tales. The article describes the possible functions of objects in fiction, in particular, in a literary tale. The main attention is paid to the definition of functions performed by objects in the given fairy tales and the role of magic and magical objects in these works because the presence of magic objects in the text is one of the markers of fairy tales as a genre. Objects are defined as one of the important components of fairy tales. In addition to magical objects, fairy tales contain ordinary household items that perform the functions of various markers: create a background, describe the scene, characterize the characters of the epoch or place of action. An important role is played by the revival of objects, as well as the transformation of objects from ordinary to magical (a chest, book, pump, glass dog, and mannequin). Putting spells on objects is an important part of Baum's fairy tales. Revival is Baum’s favorite fairy-tale technique. In his works time, toys, mannequins, and stuffed birds come to life. This is done with the help of spells performed by wizards or gnomes. Objects in these tales serve as markers of his epoch. The author writes how and what the children played, focuses on the elements of interior design, the activities of the characters, as well as the fashion of that time. In most cases, such objects belong to the era of the author, without duplicating the folk tale tradition of magical objects. We conclude that the essence of objects in analyzed works is represented as follows: everyday objects that characterize the epoch, place of residence of the characters, daily habits; magical objects, the origin of which is not always known, and their magical power is often discovered by chance; objects that turn from ordinary to magical under the influence of magic. Thanks to the objects, a reader gets the opportunity to get additional characteristics of the characters, the idea of ​​the world where the characters exist, and the characters’ (in) ability to use certain things influence the plot of fairy tales.

Стаття присвячена дослідженню світу речей у дитячій літературі на прикладі книги «Американські казки» Л.Ф. Баума, в якій буденне майстерно, почасти з гумором, поєднується з казковим, завдяки відповідним звично-казковим персонажам, так і завдяки предметній сфері. У статті охарактеризовано можливі функції речей у художньому творі, зокрема у літературній казці. Основну увагу приділено визначенню функцій, які виконують предмети в аналізованих нами казках, а також ролі чарівного та магічних предметів у цих творах, адже наявність чарівних предметів у тексті є одним із маркерів казки як жанру. Речі визначаються як одна із важливих складових казок американського автора. Окрім чарівних предметів, у казках присутні звичайні побутові речі, що виконують функції різноманітних маркерів: створюють фон, доповнюють місце дії, характеризують персонажів добу чи місце дії. Важливу роль відіграє оживлення предметів, а також трансформація предметів зі звичайних у чарівні. Серед таких у казках маємо: скриня, книжка помпа, скляний пес, манекен. Наявність очуднення предметів є важливою складовою казок Баума. Оживлення – улюблений казковий прийом Баума, адже у його творах оживає оживає час, іграшки, манекени, опудала птахів. І звісно ж, це відбувається за допомогою чарів, які здійснюють чарівники або гноми. Речі  у казках американського письменника виступають також маркерами сучасної йому доби. Він прописує, як і чим гралися тогочасні діти, зупиняє увагу на елементах декору інтер’єру, заняттях персонажів, а також  на тогочасній моді. Саме такі предмети у більшості випадків належать до епохи автора, не дублюючи народну казкову традицію чарівних предметів. Робимо висновки, що світ речей в аналізованих нами творах репрезентований наступним чином: речі звичайно-побутові, що характеризують добу, місце проживання персонажа, його уречевленні звички; чарівні предмети, походження яких не завжди відоме, а їхня магічна сила часто відкривається випадково; речі, що зі звичайних перетворюються на чарівні під впливом чарів. Завдяки предметній сфері реципієнт отримує можливість додаткових характеристик персонажів, формується уявлення про світ, в якому існують персонажі, а від їхнього (не)уміння користуватися тими чи тими речами залежить розвиток подій казкової історії.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бабченко, Я. (2020). Художньо-образна презентація світу речей у масовій культурі. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 43, 11–16. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220057

Ковальова, Т. (2019). Способи динамізації зображення світу речей в англійській художній прозі XVIII–XX століть. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 1 (89), 70-74. https://doi.org/10.35433/philology.1(89).2019.70-74

Топоров, В. (1993). Вещь в антропоцентрической перспективе. Aequinox, 70-167.

Шивельбуш, В. (2018). Речі і люди. Есей про споживання. Видавництво Анетти Антоненко, 2018.

Algeo, J. (1985). A Notable Theosophist: L. Frank Baum. The American Official Journal Of The Theosophical Society In America. 8, 270-273.

Barthes, R. (1990). The Fashion System. University of California Press.

Baudrillard, J. (1996). The System of Objects. Verso.

Baum, L. F. (2013). American Fairy tales. Znannia.

Brown, B. (2004). A Sense of Things: The Object Matter of American Literature. University of Chicago Press

Derry, K. (2014). “Like You Could Read What Was Inside of Me”: Genocide, Hermeneutics, and Religion in The Wizard of Oz. Journal of Religion and Popular Culture. 26 (3), 293–309.

DOI: 10.1353/rpc.2014.002210

Hearn, M. P. (1979). L. Frank Baum and the “modernized fairy tale”. Children's Literature in Education. 10, 57–67.

Heidegger, М. (1996). Being and Time. SUNY Press.

Olsen, B. (2013). W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Warszawa.

Pugh, T. (2008). There lived in the Land of Oz two queerly made men: Queer Utopianism and Antisocial Eroticism in L. Frank Baum's Oz Series. Marvels & Tales. 22 (2), 217-239.

Riley, M. N. (1997). Oz and Beyond: The Fantasy World of L. Frank Baum. Lawrence, KS.

West, M. (1989). The Dakota Fairy Tales of L. Frank Baum. URL: https://www.sdhspress.com/journal/south-dakota-history-30-1/the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum/vol-30-no-1-the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum.pdf.

REFERENCES

Algeo, J. (1985). A Notable Theosophist: L. Frank Baum. The American Official Journal Of The Theosophical Society In America. 8, 270-273.

Babchenko, Ya. (2020). Khudozhno-obrazna prezentatsiia svitu rechei u masovii kulturi. Visnyk KNUKiM. Seriia «Mystetstvoznavstvo». 43, 11–16. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220057

Barthes, R. (1990). The Fashion System. University of California Press.

Baudrillard, J. (1996). The System of Objects. Verso.

Baum, L. F. (2013). American Fairy tales. Znannia.

Brown, B. (2004). A Sense of Things: The Object Matter of American Literature. University of Chicago Press

Derry, K. (2014). “Like You Could Read What Was Inside of Me”: Genocide, Hermeneutics, and Religion in The Wizard of Oz. Journal of Religion and Popular Culture. 26 (3), 293-309

https://doi.org/10.1353/rpc.2014.0022

Hearn, M. P. (1979). L. Frank Baum and the “modernized fairy tale”. Children's Literature in Education. 10, 57–67.

Heidegger, М. (1996). Being and Time. SUNY Press.

Kovalova, T. (2019). Sposoby dynamizatsii zobrazhennia svitu rechei v anhliiskii khudozhnii prozi XVIII–XX stolit. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky. 1 (89), 70-74.

https://doi.org/10.35433/philology.1(89).2019.70-74

Olsen, B. (2013). W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Warszawa.

Pugh, T. (2008). There lived in the Land of Oz two queerly made men: Queer Utopianism and Antisocial Eroticism in L. Frank Baum's Oz Series. Marvels & Tales. 22 (2), 217-239.

Riley, M. N. (1997). Oz and Beyond: The Fantasy World of L. Frank Baum. Lawrence, KS.

Shyvelbush, V. (2018). Rechi i liudy. Esei pro spozhyvannia. Vydavnytstvo Anetty Antonenko, 2018.

Toporov, V. (1993). Veshch v antropotsentrycheskoi perspektyve. Aequinox, 70-167.

West, M. (1989). The Dakota Fairy Tales of L. Frank Baum. URL: https://www.sdhspress.com/journal/south-dakota-history-30-1/the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum/vol-30-no-1-the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum.pdf.

Downloads


Abstract views: 108

Published

30.06.2022

How to Cite

Tytun, O., & Derkachova, O. (2022). ESSENCE OF OBJECTS IN LYMAN FRANK BAUM’S TALES. LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (19), 39–46. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.5