Генологія в оптиці структуралізму: парадигматика / синтагматика

Authors

  • Анатолій Ткаченко

Keywords:

genology, a structural model-scheme, epos, lyrics, drama, prose, poetry, dramatic art, a sort, a kind, a genre, a version

Abstract

In this article the author’s model-scheme of literary generics is foregrounded in which while preserving continuity with classical division into literary genres (epos, lyrics, drama), the concept of a kind not as a genre but as kind of a letter (prose, poetry, dramatic art) is given. The concept of versions is extended to each of the degrees of genological hierarchy (as a kind, specific, genre). So transition from linear measurements to volume is carried out and the unity of the maintenance (a vertical axis of sorts or paradigmatics) and forms (a horizontal axis of kinds or syntagmatics) is embodied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Аристотель и античная литература / под. ред. М.Л. Гаспарова. — М. : Наука, 1978. — 232 с.

Баррі П. Вступ до теорії: літературознавство і культурологія / П. Баррі. — К. : Смолоскип, 2008. —

с.

Копистянська Н. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства / Н. Копистянська. — Львів : ПАІС, 2005. — З68 с.

Крижанівський С.А. Художні відкриття і літературний процес : Огляди, статті, роздуми / С. Крижанівський. — К. : Рад. письменник, 1979. — 240 с.

Павлишин М. Чорнобильська тема і проблеми жанру / М. Павлишин // Слово і час. — 1991. — №4. — С. 27–32.

Поспелов Г. Н. Эстетическое и художественное / Г. Поспелов. — М. : Изд-во Моск. ун-та, 1965. — 360 с.

Радченко О.А. Іманентна поетика Еміля Штайґера у контексті проблематики сучасного літературознавства: автореф. … канд. філол. наук: спец. 10. 01. 06 / О.А. Радченко. — Донецьк, 2011. — 20 с.

Downloads


Abstract views: 156

Published

01.05.2013

How to Cite

Ткаченко, А. (2013). Генологія в оптиці структуралізму: парадигматика / синтагматика. LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (2). Retrieved from https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/48

Issue

Section

The scholarly history