DRAMA-SIDEQUEL: FUNCTIONING AND GENRE SPECIFICITY

Authors

  • Eugene Vasiliev Житомирський державний університет імені Івана Франка

Keywords:

modern drama, dramatic genres, dramaturgy of treatments, spin-off, sidequel, dramasidequel, genre specificity

Abstract

The article discusses genre of sidequel borrowed from cinematography and widespread in modern drama. Its action takes place in the fictional world of the previously created drama and minor characters of the original text become the main. The functioning of the drama-sidequel in plays by T. Stoppard (“Rosencrantz and Guildenstern Are Dead”), N. Yordanov ("Murder of Gonzago"), J. Głowacki Fortinbras is Drunk"), Lee Blessing (“Fortinbras”) created around Shakespeare’s “Hamlet” is analysed. Genre features of sidequel play are defined: plot offshoot of the basic text; decentralization of the main text (consequential, even incidental characters turn into major ones); strong connection with the plotfable organization of it; the sidequel time and space are identical to the original work chronotope; dramasidequel characters include mainly persons operating in the main text with little interspersed with newly created сharacters; genre features of the sidequel are combined with signs of other plot forming genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugene Vasiliev, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидат філологічних наук, доцент, докторант кафедри германської філології та зарубіжної літератури Житомирського державного університету імені Івана Франка

References

Гайдин Б.Н. «Розенкранц и Гильденстерн, восставшие из мёртвых» [Електронний ресурс] /

Борис Николаевич Гайдин / — Режим доступу : http://world-shake.ru/ru/Encyclopaedia/4689.html

Гловацкий Я. Фельетоны / Януш Гловацкий ; пер. К. Старосельская // Иностранная литература. — 2014. — № 8. — С. 264–270.

Иорданов Н. Убийство Гонзаго [Електронний ресурс] / Недялко Иорданов/ — Режим доступу :

http://shakespeare.zp.ua/texts.item.93/

Мармазова Л.Л. Поетика постмодерністської інтелектуальної драми Т. Стоппарда : дис. … канд. філ. наук : 10.01.05 / Мармазова Людмила Леонідівна. — Дніпропетровськ, 2007. — 210 с.

Стоппард Т. Розенкранц і Гільденстерн мертві / Том Стоппард ; пер. з англ. і післясл. М. Стріхи // Всесвіт. — 2003. — № 1/2. — С. 92–142.

Стоппард Т. Розенкранц і Гільденстерн мертві / Том Стоппард ; пер. з англ. Івана Кричфалушія. — Брустурів : Дискурсус, 2015. — С. 7–138.

Blessing L. Fortinbras / Lee Blessing. — 1992. — Dramatists Play Service Inc. — 68 p.

Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television, Edited by Amanda Ann Klein and R. Barton Palmerю — Austin : University of Texas Press, 2016. — 367 p.

Globalizing Literary Genres Literature, History, Modernity. Edited by Jernej Habjan and Fabienne Imlinger. — N.Y., Routledge, 2016. — 358 p.

Glowacki J. Fortinbras sie upil / Janusz Glowacki. — Krakow: BOSZ, 2014. — 120 s.

Glowacki J. Krótka rozprawa między pisarzem a plebanem. ks. Andrzej Luter [Електронний ресурс] / Janusz Glowacki — Режим доступу : http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/64752,druk.html

Jess-Cooke C. Film Sequels.Theory and Practice from Hollywood to Bollywood / Carolyn Jess-Cooke. — Edinburgh : Edinburgh University Press, 2009. — 177 p.

Play It Again, Sam. Retakes on Remakes. Edited by A. Horton and S.Y. McDougal / Andrew Horton and Stuart Y. McDougal. — University of California press, 1998. — 358 p.

Verevis C. Film Remakes / Constantine Verevis. — Edinburgh : Edinburgh University Press, 2006. — 198 p.

Downloads


Abstract views: 248

Published

04.09.2017

How to Cite

Vasiliev, E. (2017). DRAMA-SIDEQUEL: FUNCTIONING AND GENRE SPECIFICITY. LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (8). Retrieved from https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/336