ЗАСОБИ МОВНОГО МАНІПУЛЮВАННЯ У СУЧАСНИХ ЗМІ
Keywords:
manipulation, speech manipulation, mass media, euphemism, dyseuphemism, metaphor, media warAbstract
The article examines the problem of manipulation of public opinion by modern media, defines the speech impact as opportunity for manipulation. It investigates the features, techniques and means of linquistic impact on the audience on the example of media texts in Ukrainian and Russian media.Downloads
References
Баскова Ю.С. Эвфемизмы как средство манипулирования в языке СМИ: на материале русского и английского языков : дис. …канд. филол. наук : 10.02.19 / Ю.С. Баскова. — Краснодар, 2006. — 162 с.
Блакар Р.М. Язык как инструмент социальной власти / Р.М. Блакар // Язык и моделирование социального взаимодействия. — М. : Прогресс, 1987. — С. 88–125.
Великий комплексний словник української мови / Т.С. Дорошенко // Харків : Торсінг Плюс, 2009. — 768 с.
Серль Дж.Р. Косвенные речевые акты / Дж.Р. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. —
Вып. 17 : Теория речевых актов. — М. : Прогрес, 1986. — С. 195–122.
Стернин И.А. Практическая риторика / И.А. Стернин. — М. : Центр «Академия», 2003. — 270 с.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Liudmyla Chyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.