ЗАСОБИ МОВНОГО МАНІПУЛЮВАННЯ У СУЧАСНИХ ЗМІ

Authors

  • Liudmyla Chyk в.о.  доцента кафедри документознавства та філологічних дисциплін Буковинського державного фінансово-економічного університету

Keywords:

manipulation, speech manipulation, mass media, euphemism, dyseuphemism, metaphor, media war

Abstract

The article examines the problem of manipulation of public opinion by modern media, defines the speech impact as opportunity for manipulation. It investigates the features, techniques and means of linquistic impact on the audience on the example of media texts in Ukrainian and Russian media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liudmyla Chyk, в.о.  доцента кафедри документознавства та філологічних дисциплін Буковинського державного фінансово-економічного університету

кандидат філологічних наук

References

Баскова Ю.С. Эвфемизмы как средство манипулирования в языке СМИ: на материале русского и английского языков : дис. …канд. филол. наук : 10.02.19 / Ю.С. Баскова. — Краснодар, 2006. — 162 с.

Блакар Р.М. Язык как инструмент социальной власти / Р.М. Блакар // Язык и моделирование социального взаимодействия. — М. : Прогресс, 1987. — С. 88–125.

Великий комплексний словник української мови / Т.С. Дорошенко // Харків : Торсінг Плюс, 2009. — 768 с.

Серль Дж.Р. Косвенные речевые акты / Дж.Р. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. —

Вып. 17 : Теория речевых актов. — М. : Прогрес, 1986. — С. 195–122.

Стернин И.А. Практическая риторика / И.А. Стернин. — М. : Центр «Академия», 2003. — 270 с.

Downloads


Abstract views: 1101

Published

28.12.2015

How to Cite

Chyk, L. (2015). ЗАСОБИ МОВНОГО МАНІПУЛЮВАННЯ У СУЧАСНИХ ЗМІ. LITERARY PROCESS: Methodology, Names, Trends, (5). Retrieved from https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/143