Зелений Клин у контексті Визвольних змагань 1917–1921 рр.: ідентичність і смисл у художній версії Максима Бутченка (роман «Жінка у темряві. Зелений Клин»)

Автор(и)

  • Тетяна Мейзерська Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка Національної академії наук України (Київ, Україна) https://orcid.org/0000-0001-9954-0389

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.6

Ключові слова:

міграція, Зелений Клин, ідентичність, смисл, екзистенційний вакуум, екзистенціалізм, переживання, невизначеність, метафора темряви

Анотація

У статті вперше проаналізовано роман сучасного українського письменника Максима Бутченка з точки зору висвітлення актуальних проблем існування далекосхідної міграції українців Зеленого Клину в драматичний час української історії періоду Визвольних змагань 1917–1921 років. Підкреслено важливість і актуальність вивчення ментальності й способу життя діаспори українців Зеленого Клину. Художні колізії роману «Жінка у темряві. Зелений Клин» розглянуто у контексті історико-культурних (В. Чорномаз, Д. Шурхало) та художньо-естетичних (О. Бондарєва, М. Васьків, В. Крикуненко) джерел. Новизна розвідки позначена залученням виробленої засновниками екзистенціальної психології Людвігом Бінсвангером (dasein-аналіз — буття-у-світі) та Віктором Франклом (екзистенцаналіз — логотерапія) методології екзистенцаналізу як своєрідного синтезу філософсько-психологічних підходів до розуміння смислу людського існування. Вперше до аналізу характерів та поведінки персонажів залучено такі поняття гуманістичної психології і психіатрії, як «екзистенційна тривога», «екзистенційний вакуум», «румінація», «смисловий горизонт» тощо та підтверджено продуктивність їх літературознавчого застосування. Здійснено своєрідний феноменологічний аналіз безпосередніх даних переживань і життєвого досвіду персонажів, співвідношення нестійкої ідентичності й смислу людського існування в кризових умовах мультифронтиру, радикальних соціальних змін і невизначеності, що в цілому у творі позначається наскрізною метафорою «темряви» як звуженості і навіть втрати смислових горизонтів. На прикладі стосунків центральних персонажів твору — Тетяни і Андрія Половка — знайшла своє підтвердження теза В. Франкла про те, що у безвихідних ситуаціях, у владі обставин, які не можна змінити, смисл домінує над ідентичністю, смисл, визначаючи людське буття-у-світі, завжди йде попереду.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Binswanger, L. (1963). Being-in-the-world. New York: Harper Torchbooks [in English].

Bondareva, O. (2024). Dvobii istorychnykh naratyviv u drami: ukrainska optyka (za piesoiu Ihoria Yuziuka “Tam pid chornym lisom… Banderado”) [Оpposition of Historical Narratives in the Drama: Ukrainian optics (based on the play by Ihor Yuzyuk “There under the black forest... Banderado”)]. Literaturnyi protses: metodolohiia, imena, tendentsii / Literary Process: Methodology, Names, Trends, 23, 15–23 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2024.23.2

Butchenko, M. (2021). Zhinka v temriavi. Zelenyi Klyn [Woman in the Darkness. The Green Wedge]. Kharkiv: KSD [in Ukrainian].

Chornomaz, V. A. (2011). (Ed.). Zelenyi Klyn (Ukrainskyi Dalekyi Skhid) [Green Wedge (Ukrainian Far East)]. Encyclopedic reference book, Vladyvostok: Vydavnytstvo Dalekoskhidnoho federalnoho universytetu [in Ukrainian].

Frankl, V. (1967). Psychotherapy and Existentialism; selected papers on logotherapy. New York: Washington Square Press [in English].

Frankl, V. (2024). Liudyna u poshukakh spravzhnioho sensu. Psykholoh u kontstabori [Man’s Search for Meaning: The classic tribute to hope from Holocaust]. Kharkiv: KSD [in Ukrainian].

Shurkhalo, D. (2013, August 17). Do ukraintsiv Zelenoho Klynu vorozhe stavylysia i bili, i chervoni [Both the Whites and the Reds were hostile to the Ukrainians of Green Wedge]. Radio Svoboda [in Ukrainian]. https://www.radiosvoboda.org/a/25077957.html

Skoromets, K. (author), Krykunenko, V. (ed.). (2012, Fabruary 25). Mist do Atlantydy. Virshi, lysty, spohady Kostia Skoromtsia [Bridge to Atlantis. Poems, letters, memoirs by Kost Skoromets]. Kobza — ukraintsi diaspory [in Ukrainian]. https://kobza.com.ua/biblioteka-ukrainskoi-literatury/4021-mist-do-atlantydy.html

Vaskiv, M. (2020). Dalekyi Skhid, ukraintsi i pafos hrandioznykh peretvoren u kinopovisti O. Dovzhenka “Aerohrad” [The Far East, the Ukrainians and the pathos of grandiose transformations in the movie “Aerohrad” by Oleksandr Dovzhenko]. Literaturnyi protses: metodolohiia, imena, tendentsii / Literary Process: Methodology, Names, Trends, 15, 12–18 [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 10

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

Мейзерська, Т. (2025). Зелений Клин у контексті Визвольних змагань 1917–1921 рр.: ідентичність і смисл у художній версії Максима Бутченка (роман «Жінка у темряві. Зелений Клин»). Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (25), 65–73. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.6

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства