Багатоликість музи: до розуміння концепції жіночності та мистецтва у творчій свідомості Д.Г. Россетті
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.1Ключові слова:
Д.Г.Россетті, "Будинок Життя", Елізабет Сіддал, Джейн Мрріс, муза, андрогін, мистецтво, душа, тілоАнотація
У статті аналізується художня творчість Д. Г. Россетті в контексті його естетичних концепцій мистецтва і жіночності та в нерозривній єдності її вербального й візуального начала. Матеріалом для розвідки послугували сонети англійського поета, що увійшли в збірку «Будинок життя», а також ряд відомих картин художника, які сформували новий канон жіночої краси у вікторіанській культурі та значно вплинули на англійський естетизм кінця ХІХ століття. Поетична й живописна практика Россетті демонструє постійний і напружений пошук способів втілення художнього ідеалу жіночності й любові та концепції мистецтва, сформованої митцем на самому початку творчої діяльності й метафорично задекларованої ним у новелі «Рука і душа». Смисл концепції мистецтва Россетті полягав у чіткому розумінні того, що митець у художніх творах має виражати свою душу, своє унікальне бачення світу, краси і життя. Висувається гіпотеза про еволюційну природу творчості Россетті, розглядаються етапи розвитку його естетичних концепцій жіночності та мистецтва, котрі пов’язані з присутністю в певні періоди життя митця різних жінок-моделей, які ставали його музами і коханими. У розвідці аргументується думка про те, що сутність еволюції творчих шукань і практик Россетті полягала в прагненні подолати розрив між життям і мистецтвом та зняти протиріччя традиційної дихотомії духовного і тілесно-чуттєвого, душі й тіла. Цей процес знайшов втілення в поступовому переході Россетті від зображення безтілесної духовності, яка домінувала в піднесених образах жінок, створених під впливом Елізабет Сіддал, котра асоціювалась з Дантовою Беатріче, до акцентовано чуттєвої краси спокусливої Ліліт та майже одночасно написаних художником нових, трансформованих образів Беатріче, на які надихнула митця друга важлива жінка в його житті Джейн Морріс, і врешті до стилізованих та андрогінних образів Пандори, Прозерпіни, Астарти, також натхнених Джейн. Саме в її образі повно втілились уявлення митця про жіночність і красу, любов, життя і смерть, а також його розуміння мистецтва як відображення творчого, андрогінного авторського Я. Іконічним образам Россетті відповідали вербальні, які увиразнювали, коментували, доповнювали, уточнювали і розвивали візуальні, що засвідчує цілість вербального й візуального художніх світів англійського митця.
Завантаження
Посилання
Alighieri, Dante. (1965). Vita Nova. Nove zhyttia. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Antinucci, R. (2009–2010). ‘Amulet, Talisman, and Oracle’: Dante Gabriel Rossetti and the Dichotomies of Feminine Beauty. Rivisto di Studi Vittoriani, 28–29, 57–69 [in English].
Bass, Eben E. (1990). Dante Gabriel Rossetti: Poet and Painter. New York: Peter Lang [in English].
Byatt, A. S. (2016). Peacock and Vine: Fortuny and Morris in Life and at Work. London: Chatto & Windus [in English].
Chan, L. S. A. (2014). Norming the Female Body: Discourse of Sexuality in Dante Gabriel Rossetti, Christina Rossetti and Algernon Charles Swinburne. Revista Káñina, 38(2), 77–90 [in English]. https://doi.org/10.15517/rk.v38i2.15424
Jacobson, R. O. (1959). On Linguistic Aspects of Translation. [in English]. https://web.stanford.edu/~eckert/PDF/jakobson.pdf
McGann, J. J. (1998). Dante and Rossetti: Translation, Pastiche, Ritual, Fate. [in English]. https://library.oapen.org/bitstream/id/fe280689-5b9a-4684-8b74-f129176427ee/9781913739010.pdf
Rossetti, D. G. (1850). Hand and Soul. In: The Germ. [in English].
https://www.gutenberg.org/files/17649/17649-h/17649-h.htm#germ1.04
Rossetti Archive. [in English]. https://www.rossettiarchive.org/docs/ac-phythian.1905.rad.html
Rossetti, D. G. (1884). The Poetical Works of Dante Gabriel Rossetti with Introduction of William M.Rossetti. published by Thomas Y. Crowell & Co. New York [in English]
Rossetti, W. M. (1850). The Germ. Thoughts Towards Nature in Poetry, Literature and Art. An Introduction by William Michael Rossetti [in English]. https://www.gutenberg.org/files/17649/17649-h/17649-h.htm
Tsoumas, J. (2015). Love and Melancholic Art: The Sombre Beauty of Jane Burden-Morris as the Symbol of Womanhood in Dante Gabriel Rossetti’s Works. South African Journal of Art History, 30(1), 1–12 [in English]. https://hdl.handle.net/10520/EJC184192
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Анненкова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.