Мотив зради в баладній творчості Б. Грінченка та М. Вовчка

Автор(и)

  • Ірина Терехова Львівський національний університет імені Івана Франка (Львів, Україна) https://orcid.org/0000-0002-5630-5175

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.9

Ключові слова:

балада, баладоподібне оповідання, Б. Грінченко, М. Вовчок, зрада

Анотація

У запропонованій роботі розглянуто трансформацію літературної балади в другій половині ХІХ століття. Зазначимо, що цей жанр, доволі популярний в тогочасному літературному континуумі, здобував своєї художньої реалізації в поезії та прозі, свідченням тому стали балади Б. Грінченка та баладоподібні оповідання М. Вовчка. Жанр балади привертав авторську увагу насамперед своєю генетичною спорідненістю з фольклором, художньою гнучкістю та наративною об’єктивністю тощо.

Отже, актуальність даної роботи зумовлена передусім відсутністю всебічного аналізу баладної творчості Б. Грінченка та М. Вовчка, де домінантними є ремінісценції з народних балад. Тому предметом нашого дослідження стала специфіка реалізації мотиву зради в баладних творах зазначених авторів. Слід зауважити, що вивчення окресленої вище проблеми досягалося за допомогою застосування методу аналізу та синтезу, текстологічного, біографічного та компаративного методів.

Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в сучасному літературознавстві зроблено спробу дослідження функціонування мотиву зради в змістовно та стилістично пов’язаних між собою баладах Б. Грінченка («Зрада», «На русалчин Великдень» та «Ніч на озері») та баладоподібному оповіданні М. Вовчка («Чари»), що виявляє свою генетичну спорідненість з «нумінозною» баладою.

Зазначимо, що для художньої структури баладних творів Б. Грінченка та М. Вовчка спільним є сконцентрованість основної дії в кульмінаційній частині, присутність фантастичних елементів, трагічність розгортання подій, домінування гострої конфліктної ситуації.

Мотив зради в баладній творчості Б. Грінченка художньо поєднаний з мотивом вірності («Лесь, преславний гайдамака», «Смерть отаманова»). Зокрема, у «Смерті отамановій» наголошено на генетичному зв’язку людини з рідною землею, а у творі «Лесь, преславний гайдамака» підкреслено проблему вірності козака своїм ідеалам. Мотив відданості власним особистісним принципам зображено й у баладоподібному оповіданні М. Вовчка «Максим Гримач», де основним конфліктом є розбіжність суспільних стереотипів і особистих вподобань героїні.

Перспективним у подальшій інтерпретації мотиву зради є вивчення впливу фольклору на баладну творчість Б. Грінченка та М. Вовчка.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Chaichenko, V. (1893). Pid khmarnym nebom [Under a Coudy Sky]. Lviv: Nakladom Naukovoho Tovarystva imeny Shevchenka [in Ukrainian].

Denysiuk, I. (1999). Rozvytok ukrainskoi maloi prozy ХІХ — poch. ХХ st. [The Development of Ukrainian Short Prose in the 19th and early 20th centuries]. Lviv [in Ukrainian].

Grinchenko, B. (1965). Poezii [Poetry]. Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Grinchenko, B. (1991). Les, preslavnyi haidamaka: virshovi opovidannia, lehendy, kazky [Les, the Glorious Haidamak: Poetic stories, legends, fairy tales]. Kyiv: Veselka [in Ukrainian].

Yavornytskyi, D. (1990). Istoriia zaporizkykh kozakiv [History of the Zaporizhian Cossacks]. Lviv: Svit [in Ukrainian].

Kobyzhcha, N. (2017). Kulturnytska diialnist Borysa Grinchenka: svitohliadnyi aspekt [Cultural Activities of Borys Grinchenko: wWorldview aspect]. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].

Kopystianska, N. (2005). Zhanr, zhanrova systema u prostori literaturoznavstva [Genre, Genre System in the Space of Literary Studies]. Lviv: PAIS [in Ukrainian].

Kozak, S. (2003). Ukrainskyi preromantyzm: dzherela, zumovlennia, konteksty, vytoky [Ukrainian Pre-Romanticism: Sources, conditions, contexts, origins]. Warsaw, The University of Warsaw [in Ukrainian].

Levchyk, N. (2019). Poetychnyi svit Borysa Grinchenka [Poetical World of Borys Grinchenko]. Slovo i chas, 12, 33–43 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2019.12.33-43

Levchyk, N. (2024). Borys Grinchenko: poet, lirychnyi heroi, epokha [Borys Grinchenko: Poet, lyrical subject, and epoch]. Literaturnyi protses: metodolohiia, imena, tendentsii / Literary Process:Methodology, Names, Trends, 23, 59–68 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2024.23.6

Molodychuk, O. (2013). Movnostylistychni zasoby kontseptu ‘kokhannia/zrada’ v ukrainskykh narodnykh baladakh [Linguistic Stylistic Means of the Concept of ‘love/betrayal’ in Ukrainian Folk Ballads]. Filolohichnyi visnyk Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny, 4, 81–89 [in Ukrainian].

Mylaradovych, V. (1993). Ukrainska vidma: narysy z ukrainskoi demonolohii [Ukrainian Witch: Essays on Ukrainian demonology]. Kyiv: Veselka [in Ukrainian].

Nakhlik, Ye. (1988). Ukrainska romantychna proza 20–60-kh rokiv ХІХ st. [Ukrainian Romantic Prose of the 1920s–1960s]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Romanyshyna, N. (2011). Baladni opovidannia “Maksym Hrymach” Marka Vovchka ta “Hordovyta para” P. Kulisha: analiz v aspekti komparatyvnoi henolohii [Ballad Stories “Maxim Hrymach” by Marko Vovchok and “The Proud Couple” by P. Kulish: Analysis in the aspect of comparative geneology]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 5, 9–13 [in Ukrainian].

Vovchok, M. (1983). Tvory. Vol. 1: Opovidannia. Povisti [Works. Vol. 1: Stories. Novels]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].

Zakalska, Ya. (2018). Motyvema “zrada” v lirytsi natsionalno-vyzvolnykh zmahan pershoi polovyny ХІХ stolittia [The motif of ‘betrayal’ in the lyrics of the national liberation struggles of the first half of the 20th century]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Sotsialni komunikatsii, 29(4), 194–199 [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 17

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

Терехова, І. (2025). Мотив зради в баладній творчості Б. Грінченка та М. Вовчка. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (25), 98–104. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.9

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства