«Ефект потоку» як вижливий чинник художньої енергетизації Шевченкового поетичного тексту (на матеріалі аналізу поезії «Доля»)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2024.23.4Ключові слова:
ефект потоку, ритмомелодика, поетика, потоковий стан, інтонаційність, художня енергіяАнотація
У статті на матеріалі аналізу поезії Тараса Шевченка «Доля» досліджується художня функція такої особливості ритмомелодики поета як «ефект потоку». Зрозуміти ефект потоку як чинник художнього впливу допомагає вчення відомого американського психолога Мігая Чиксентмігаї, викладене в його книзі «Потік. Психологія оптимального досвіду». Посилаючись на творчий досвід митців (композиторів, музикантів, письменників), психолог доводить, що вони, перебуваючи в стані потоку, який є станом натхнення, створюють естетично вартісні твори.
Здатність до поетичної імпровізації, яка часто набувала вибухового за інтенсивністю характеру, є однією з визначальних рис геніального художнього обдарування Шевченка. Поетична імпровізація — це стан натхнення, стан перебування у творчому потоці, коли автору вдається самовиражатися, творячи художньо вартісну річ. Із «Щоденника» поета (записи від 7, 8, 9 лютого) відомо, що поштовхом до створення триптиху «Доля», «Муза», «Слава» стало емоційне потрясіння, спричинене розривом стосунків з акторкою Катериною Піуновою, з якою він мав намір побратися. Створення триптиху в режимі імпровізації було способом самовираження, «виливання» почуттів, а значить, самозаспокоєння. Саме тому весь триптих має характер ліричного самоосмислення — найбільш відчутно він проявився в першій поезії триптиху «Доля».
Аналіз поезії «Доля» виявив пряму кореляцію потокової ритмомелодики з таким способом висловлювання як «потік свідомості». Одна з важливих ознак потокової ритмомелодики в поезії «Доля» стосується її інтонаційності, яка чутливо реагує на перебіг змісту. Визначальною особливістю «ефекту потоку» аналізованої поезії є те, що всі без винятку виражальні складові тексту (ритмомелодійні, мовні, композиційні…) реалізовані з дотриманням принципу оптимальності. Потоковий стан натхнення, стан естетичного піднесення, яке переживає поет, через свою виразно виражену потокову ритмомелодику наділений особливою здатністю впливати на читача — вводити його в такий же стан потоку, даруючи йому естетичне відчуття, яке переживав автор. Таким чином відбувається кореляція автор — читач.
Завантаження
Посилання
Barabash, Y. (2008). Samotnist [Solitude]. In Temy i motyvy poezii Tarasa Shevchenka (pp. 233–255). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Dziuba, I. (2008). Slava [Glory]. In Temy i motyvy poezii Tarasa Shevchenka (pp. 86–95). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Ivakin, Y. (1968). Komentar do “Kobzaria” Shevchenka. Poezii 1847–1861 rr. [Commentary on Shevchenko’s Kobzar. Poetry 1847–1861]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Ivakin, Y. (1986). Notatky shevchenkoznavtsia [Notes of the Shevchenko expert]. Kyiv: Rad. pysmennyk [in Ukrainian].
Klochek, H. (2014). “Potik svidomosti” yak dzherelo khudozhnoi enerhetychnosti liryky Tarasa Shevchenka (na materiali analizu poezii “Khiba samomu napysat…”) [“Stream of consciousness” as a source of artistic energy of Taras Shevchenko’s lyrics (on the material of the analysis of the poetry “Should I write it myself…”)]. Filolohichni dialohy, 4, 72–88 [in Ukrainian].
Klochek, H. (2020). Synerhiia literaturnoho tvoru. Navchalnyi posibnyk z teorii literaturnoho tvoru [Synergy of a literary work. Study guide on the theory of a literary work]. Dnipro [in Ukrainian].
Klochek, H. (1989). U svitli vichnykh kryteriiv (Pro systemu kryteriiv otsinky literaturnoho tvoru) [In the light of eternal criteria (About the system of criteria for evaluating a literary work)]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Konyskyi, O. (2014). Taras Shevchenko-Hrushivskyi. Khronika yoho zhyttia [Taras Shevchenko-Hrushivskyi. Chronicle of his life]. Kyiv: Klio [in Ukrainian].
Kostiuk, H. (2008). Zustrichi i proshchannia [Meetings and farewells]. Vol. 1. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Malaniuk, Y. (2024). Shevchenkoznavstvo i poetyka Shevchenka [Shevchenko studies and poetics of Shevchenko]. In Yevhen Malaniuk. Shevchenkiana. Zbirka eseiv. Dnipro [in Ukrainian].
Nenadkevych, Y. (1956). Tvorchist T. H. Shevchenka pislia zaslannia (1852–1858) [The work of T. G. Shevchenko after exile (1852–1858)]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo khudozhnoi literatury [in Ukrainian].
Novychenko, L. (2016). Dolia [Fate]. In Shevchenkivska entsyklopediia. Literaturni tvory (pp. 128–131). Kyiv: Imeks-LTD [in Ukrainian].
Polishchuk, V. (2023). Muzy Tarasa Shevchenka. Intymno-liubovni dyskursy ukrainskoi literaturnoi shevchenkiany [Muses of Taras Shevchenko. Intimate-love discourses of Ukrainian literary Shevchenkiana]. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].
Petrov, V. (2013). Rozvidky [Investigations]. Vol. 2. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
Smal-Stotskyi, S. (2003). T. Shevchenko. Interpretatsii [T. Shevchenko. Interpretations]. Cherkasy: Brama [in Ukrainian].
Stebelskyi, B. (1991). Kontseptsiia slavy u tvorchosti Shevchenka [The concept of glory in Shevchenko’s work]. In Idei i tvorchist (pp. 183–193). Toronto [in Ukrainian].
Chyksentmihai, M. (2017). Potik. Psykholohiia optymalnoho dosvidu [Flow. Psychology of optimal experience]. Kharkiv: KSD [in Ukrainian].
Shahynian, M. (1964). Taras Shevchenko. Moscow [in Ukrainian].
Shevchenkо, T. (2018). Shchodenni zapysky (Zhurnal) Tarasa Shevchenka [Daily notes (Journal) of Taras Shevchenko]. Cherkasy [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Григорій Клочек
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.