Терапія травми: художня концепція подолання колективного болю (на прикладі творів сучасної української прози)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.5Ключові слова:
травма пам'яті, місце пам'яті, замовчування травми, образ смерті, образ жертви, образ винуватця, Куренівська трагедія, роман про радянське минулеАнотація
У статті розглянуто художню концепцію трагічного в сучасній українській прозі про радянське минуле. Порушена проблема актуальна, оскільки проговорення травми важливе у консолідації українського суспільства, враженого новими випробуваннями. Предметом літературознавчого аналізу є осмислення Куренівської техногенної катастрофи 1961 р., історія якої розсекречена тільки у добу незалежності. Для дослідження обрано романи «Життя в рожевому» Галини Горицької та «Книга Відлиги. 1954–1964» Тимура і Олени Литовченків.
Авторка студії орієнтується на теорії «колективна травма», «культура рани», «терапія травми», «місце пам’яті». Відповідно до цього проаналізовано художню модель колективної трагедії. Визначено, що зображення травми в контексті пам’яті про радянське минуле в обох романах має багато спільних рис, а саме: характеристика жертв і винуватців (конкретний винуватець — представник влади; узагальнений винуватець — радянська система; винуватець-родич); надання місцям пам’яті ознак скорботи через простеження миттєвої руйнації об’єктів простору; відтворення смерті як осягнення переходу душі в потойбічний світ; демонстрація фактору стирання пам’яті (примусове замовчування травми, умисна відмова від пам’яті); пояснення категорій каяття й покарання (самогубство). Виявлено схожість авторських засобів художного мовлення: поєднання вимислу й документальної основи, введення публіцистичних коментарів та емоційного судження, надання смислової ваги деталям-символам.
Новизна дослідження полягає у розширенні теоретичних поглядів на проблему травми в художніх творах, а також у моделюванні образу трагедії в контексті пам’яті про радянське минуле. Подальше вивчення проблеми перспективне в аналізі естетичної концепції травматичного минулого, осмисленого у сучасній прозі.
Завантаження
Посилання
Aheieva, V. (2016). Dorohy y perekhrestia: esei [Roads and Crossroads: Essays]. Lviv: Stary Lev Publishing House [in Ukrainian].
Assman, A. (2014). Prostory spohadu. Formy ta transformatsii kulturnoi pamiati [Spaces of Remembrance. Forms and Transformations of Cultural Memory]. Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].
Vysota, A. (2016). Kyivska bida 1961 roku [Kyiv Trouble in 1961]. Bukvoid [in Ukrainian]. http://bukvoid.com.ua/events/culture/2016/03/13/085652.html
Horytska, H. (2021). Zhyttia v rozhevomu [Life in Pink]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
Hrebeniuk, T. (2022). Movchannia y hovorinnia yak formy reprezentatsii istorychnoi travmy v ukrainskii prozi doby nezalezhnosti [Silence and Speaking as Forms of Representation of the Historical Trauma in the Ukrainian Prose of the Independence Period]. Synopsis: text, context, media, 28 (3), 104–112 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.3.1
Hryhorieva, O. (March 13, 2012). Kurenivska trahediia: vichnyi dokir ta pamiat [Kurenivka Tragedy: Eternal reproach and memory]. UNIAN [in Ukrainian]. https://www.unian.ua/kyiv/620815-kurenivska-tragediya-vichniy-dokir-ta-pamyat.html
Dzhulai, D. (March 13, 2021). Kurenivska trahediia: 60 rokiv po tomu [Kurenivka tragedy: 60 years later]. Radio Svoboda. [in Ukrainian]. https://www.radiosvoboda.org/a/kurenivska-tragediya-60-rokiv-photo/31148172.html
Dovhanych, N. (2020). Pamiat, travma i literatura: sposoby reprezentatsii ta interpretatsii [Memory, Trauma and Literature: The modes of representation and interpretation]. Ukrainske literaturoznavstvo, 85 [in Ukrainian]. http://publications.lnu.edu.ua/collections/index.php/ukrliterary/article/view/3129)
Dovhopolova, O. (February 26, 2020). Mapuvannia pamiati [Memory mapping]. Verbum [in Ukrainian]. https://www.verbum.com.ua/02/2020/cartography/memory-mapping
Domanska, E. (2012). Istoriia ta suchasna humanitarystyka: doslidzhennia z teorii znannia pro mynule [History and Modern Humanitarianism: Research on the theory of knowledge about the past]. Kyiv: Nika Tsentr [in Ukrainian].
Kapustianska, N. (January 25, 2019). Tvorchyi duet Tymur ta Olena Lytovchenky: «Naiholovnishe roboche mistse — tse mozok pysmennyka» [The Сreative Duo of Tymur and Olena Lytovchenka: “The most important workplace is the writer’s brain”]. Ukraina moloda [in Ukrainian]. https://www.umoloda.kiev.ua/number/3412/164/129779
Karut, K. (2017). Pochuty travmu. Rozmovy z providnymy spetsialistamy z teorii likuvannia katastrofichnykh dosvidiv [Hearing the Trauma. Conversations with leading experts in the theory of treating catastrophic experiences]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Kyrydon, A. (2016). Heterotopii pamiati: Teoretyko-metodolohichni problemy studii pamiati [Heterotopias of memory: Theoretical and methodological problems of memory studies]. Kyiv: Nika Tsentr [in Ukrainian].
Lytovchenko, T. (April 3, 2021). Nespodivanyi dokaz [Unexpected Evidence]. Linia oborony [in Ukrainian]. https://defence-line.org/2021/04/nespodivanij-dokaz/
Lytovchenky, T. & O. (2020). Knyha Vidlyhy. 1954–1964 [Book of Thaw. 1954–1964]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
Lohvynenko, B. (2011). Zapikana kurenivska trahediia. Ukrainskyi tyzhden [in Ukrainian]. https://tyzhden.ua/zapikana-kurenivska-trahediia
Malyk, Ya., & Malysheva, A. (2021). Obraz smerti v uiavi liudei: teoretychni rozvidky [The Image of Death in the Imagination of People: Theoretical explorations]. Current Issues and Prospects for the Development of Scientific Research. Scientific Collection «Interconf», 90, 181–189 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.021
Nahorna, L. (2017). Minlyvist rehionalnoi svidomosti u hibrydnykh protystoianniakh: stresovi ta travmatychni kody u prostori pamiati. [Variability of Regional Consciousness in Hybrid Confrontations: Stress and Trauma Codes in the Space of Memory]. Rehionalna istoriia Ukrainy, 11, 53–57 [in Ukrainian]. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/160737
Nora, P. (2016). Teperishnie. Natsiia. Pamiat [The Present. Nation. Memory]. Kyiv: Klio [in Ukrainian].
Podilska, S. (February 14, 2020). Pysmennytsia Halyna Horytska: «Dzherelom napysannia budyakoi knyhy zavzhdy ye potuzhni osobystisni chy istorychni perezhyvannia avtora» [Writer Halyna Horytska: “The source of writing any book is always the powerful personal or historical experiences of the author”]. Armia Inform [in Ukrainian]. https://armyinform.com.ua/2020/12/14/pysmennyczya-galyna-goryczka-dzherelom-napysannyabud-yakoyi-knygy-zavzhdy-ye-potuzhni-osobystisni-chy-istorychni-perezhyvannya-avtora
Petrenko, O. (March 13, 2022). Kurenivska trahediia. Yak i chomu tse stalosia [The Kurenivka tragedy. How and why it happened]. Ukrainskyi interes [in Ukrainian]. https://uain.press/blogs/kurenivska-tragediya-yak-i-chomu-tse-stalosya-foto-747022
Pukhonska, O. (2022). Poza mezhamy boiu. Dyskurs viiny v suchasnii literaturi [Outside of Combat. Discourse of war in modern literature]. Brustury: Discursus [in Ukrainian].
Khaddad, K. (2011). Litopys katastrof [Chronicle of Catastrophes]. Avtura.com.ua [in Ukrainian]. http://avtura.com.ua/review/568
Sztompka, P. (2022). Sotsialnyi kapital. Teoriia mizhosobystisnoho prostoru [Social Capital. The theory of interpersonal space]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Tsalyk, S. (March 13, 2021). Chomu stalasia Kurenivska trahediia i yak prykhovaly tysiachi zahyblykh kyian [Why the Kurenivka Tragedy Happened and How Thousands of Dead Kyiv Residents Were Hidden]. BBC News Ukraine [in Ukrainian]. https://www.bbc.com/ukrainian/features-56361990
Erikson, K. (1994). A New Species of Trouble: The Human Experience of Modern Disasters, New York [in English].
Erll, A. (2012). Cultural Memory. In M. Middeke et al. (Eds.). English and American Studies: Theory and Practice (pp. 238–242). Springer-Verlag [in English]. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-476-00406-2_15
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Людмила Даниленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.