Генеза нової поетики у пізньосередньовічній Європі: проторенесансні візії Джакомо да Лентіні й Dolce Stil Nuovo

Автор(и)

  • Андрій Безруков Український державний університет науки і технологій (Дніпро, Україна) https://orcid.org/0000-0001-5084-6969

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.1

Ключові слова:

сонет, сицилійська поезія, стильновізм, літературна мова, поетична традиція, Ренесанс

Анотація

У презентованій розвідці здійснено оглядовий аналіз історичних і  культурних передумов зародження й становлення поезії нового типу, що була наслідком акумуляції й вивільнення потужної творчої енергії нової генерації поетів у пізньосередньовічній Європі. Мова йде насамперед про митців сицилійської школи, а також представників Dolce Stil Nuovo («солодкого нового стилю»). Апелювання сучасних літературознавчих студій до  історико-культурних витоків таких визначальних літературних феноменів, які й сьогодні не втратили своєї актуальності, зумовлене необхідністю їх переосмислення у парадигмі новітніх наукових підходів. Для  цього у дослідженні застосовується комплекс методів культурно-історичного, біографічного, герменевтичного й  компаративного аналізу, а  також метод узагальнення. Європейська поетична традиція пройшла довгий шлях у пошуках нових форм і засобів художнього відображення дійсності. Виникнення на Апеннінському півострові у першій половині XIII ст. сицилійської школи стало визначальною подією у літературній і  лінгвістичній історії Старого Світу. Вона поклала початок італійській поезії Dolce Stil Nuovo і багато у чому була попередницею лірики Данте і Петрарки, заклавши основи філософії ліричної поезії. Сицилійці надали потужний імпульс для подальшої розробки поетичної теорії, образів і тем, які стали ключовими у поезії стильновізму, а також у рецепції багатьох творців європейського Ренесансу. Звернення до окремих тем і мотивів та їх витончена трансформація увиразнюють уявлення сицилійських митців про поезію як специфічний різновид філософії. Очевидно, що порівняно пізній час виникнення й висококультурне оточення зумовили рафінованість художніх форм і стилістичних засобів оприявлення абстрактного змісту таких поезій. Поетична творчість в особі, зокрема, Джакомо да Лентіні зазнавала переакцентуації у підходах до римування й поетизування, та найголовніше — до психологічного освоєння дійсності й осмислення теми кохання у метафізичному вимірі. Ідейно-естетична та світоглядна єдність зближувала поетів Dolce Stil Nuovo, які розвивали новації сицилійця да Лентіні, з  художніми пошуками митців раннього італійського Відродження. У статті акцентовано особливу увагу на специфіці літературної діяльності авторів у часи творення нової європейської лірики, що привела до найважливішої у розвитку світової поезії події — зародження сонетної традиції — появи першої метричної форми з твердою строфікою, яка на наступні століття визначила ключові вектори еволюції поетичного слова.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Kuchynskyi, B. V. (2012). Lytsarska literatura zakhidnoievropeiskoho feodalnoho suspilstva XII–XIII stolit [Chivalry Literature in Western European Feudal Society of the 12th–13th centuries]. Scientific notes of KSPU. Philological Sciences, 105 (2), 38–45 [in Ukrainian].

Alighieri, D. (2017). De vulgari eloquentia (M. Tavoni, Ed.). Mondadori [in Latin].

Ascoli, A. R. (2008). Dante and the Making of a Modern Author. Cambridge University Press [in English]. https://doi.org/10.1017/CBO9780511485718

Baer, W. (2005). Sonnets: 150 Contemporary Sonnets. University of Evansville Press [in English].

Barolini, T. (2006). Dante and the Origins of Italian Literary Culture. Fordham University Press [in English].

Cappellano, A. (1947). Trattato d’amore (a cura di S. Battaglia). Perrella [in Italian].

Collins, J. (2020). Vulgar Love: The Sicilian School and the New Aesthetic. Vernacular: New Connections in Language, Literature, & Culture, 5 (1), 1–20 [in English].

Culianu, I. P. (1987). Eros and Magic in the Renaissance (M. Cook, Trans.). University of Chicago Press [in English].

Delle Donne, F. (1993). Le consolationes del IV libro dell’epistolario di Pier della Vigna. Vichiana, 4, 268–290 [in Latin].

Dronke, P. (2002). The Medieval Lyric (3rd ed.). D. S. Brewer [in English].

Heiney, D. (1962). Intelletto and the Theory of Love in the Dolce Stil Nuovo. Italica, 39 (3), 173–181 [in English]. https://doi.org/10.2307/477068

Holmes, O. (2000). Assembling the Lyric Self: Authorship from Troubadour Song to Italian Poetry Book. University of Minnesota Press [in English].

Kleinhenz, С. (1986). The Early Italian Sonnet: The First Century (1220–1321). Milella [in English].

Ladha, H. (2020). From Bayt to Stanza: Arabic Khayāl and the Advent of Italian Vernacular Poetry. Exemplaria, 32 (1), 1–31 [in English]. https://doi.org/10.1080/10412573.2020.1743523

Lannutti, M. S. (2011). La canzone nel Medioevo. Contributo alla definizione del rapporto tra poesia e musica. Semicerchio, 44, 55–67 [in Italian].

Oppenheimer, P. (1989). The Birth of the Modern Mind: Self, Consciousness, and the Invention of the Sonnet. Oxford University Press [in English].

Picone, M. (2000). Traditional Genres and Poetic Innovation in Thirteenth-Century Italian Lyric Poetry. In W. Paden (Ed.), Medieval Lyric: Genres in Historical Content (pp. 146–157). University of Illinois Press [in English].

Stewart, D. E. (2003). The Arrow of Love: Optics, Gender, and Subjectivity in Medieval Love Poetry. Bucknell University Press [in English].

Wilkins, E. H. (1959). The Invention of the Sonnet and Other Studies in Italian Literature. Edizioni di Storia e Litteratura [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 83

Опубліковано

30.06.2023

Як цитувати

Безруков, А. (2023). Генеза нової поетики у пізньосередньовічній Європі: проторенесансні візії Джакомо да Лентіні й Dolce Stil Nuovo. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (21), 6–13. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.1

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства