СВІТ РЕЧЕЙ У КАЗКАХ ЛАЙМЕНА ФРЕНКА БАУМА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.5

Ключові слова:

річ, предмет, казка, літературна казка, чарівний предмет, очуднення, оживлення

Анотація

Стаття присвячена дослідженню світу речей у дитячій літературі на прикладі книги «Американські казки» Л.Ф. Баума, в якій буденне майстерно, почасти з гумором, поєднується з казковим, завдяки відповідним звично-казковим персонажам, так і завдяки предметній сфері. У статті охарактеризовано можливі функції речей у художньому творі, зокрема у літературній казці. Основну увагу приділено визначенню функцій, які виконують предмети в аналізованих нами казках, а також ролі чарівного та магічних предметів у цих творах, адже наявність чарівних предметів у тексті є одним із маркерів казки як жанру. Речі визначаються як одна із важливих складових казок американського автора. Окрім чарівних предметів, у казках присутні звичайні побутові речі, що виконують функції різноманітних маркерів: створюють фон, доповнюють місце дії, характеризують персонажів добу чи місце дії. Важливу роль відіграє оживлення предметів, а також трансформація предметів зі звичайних у чарівні. Серед таких у казках маємо: скриня, книжка помпа, скляний пес, манекен. Наявність очуднення предметів є важливою складовою казок Баума. Оживлення – улюблений казковий прийом Баума, адже у його творах оживає оживає час, іграшки, манекени, опудала птахів. І звісно ж, це відбувається за допомогою чарів, які здійснюють чарівники або гноми. Речі у казках американського письменника виступають також маркерами сучасної йому доби. Він прописує, як і чим гралися тогочасні діти, зупиняє увагу на елементах декору інтер’єру, заняттях персонажів, а також  на тогочасній моді. Саме такі предмети у більшості випадків належать до епохи автора, не дублюючи народну казкову традицію чарівних предметів. Робимо висновки, що світ речей в аналізованих нами творах репрезентований наступним чином: речі звичайно-побутові, що характеризують добу, місце проживання персонажа, його уречевленні звички; чарівні предмети, походження яких не завжди відоме, а їхня магічна сила часто відкривається випадково; речі, що зі звичайних перетворюються на чарівні під впливом чарів. Завдяки предметній сфері реципієнт отримує можливість додаткових характеристик персонажів, формується уявлення про світ, в якому існують персонажі, а від їхнього (не)уміння користуватися тими чи тими речами залежить розвиток подій казкової історії.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бабченко, Я. (2020). Художньо-образна презентація світу речей у масовій культурі. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 43, 11–16. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220057

Ковальова, Т. (2019). Способи динамізації зображення світу речей в англійській художній прозі XVIII–XX століть. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 1 (89), 70-74. https://doi.org/10.35433/philology.1(89).2019.70-74

Топоров, В. (1993). Вещь в антропоцентрической перспективе. Aequinox, 70-167.

Шивельбуш, В. (2018). Речі і люди. Есей про споживання. Видавництво Анетти Антоненко, 2018.

Algeo, J. (1985). A Notable Theosophist: L. Frank Baum. The American Official Journal Of The Theosophical Society In America. 8, 270-273.

Barthes, R. (1990). The Fashion System. University of California Press.

Baudrillard, J. (1996). The System of Objects. Verso.

Baum, L. F. (2013). American Fairy tales. Znannia.

Brown, B. (2004). A Sense of Things: The Object Matter of American Literature. University of Chicago Press

Derry, K. (2014). “Like You Could Read What Was Inside of Me”: Genocide, Hermeneutics, and Religion in The Wizard of Oz. Journal of Religion and Popular Culture. 26 (3), 293–309.

DOI: 10.1353/rpc.2014.002210

Hearn, M. P. (1979). L. Frank Baum and the “modernized fairy tale”. Children's Literature in Education. 10, 57–67.

Heidegger, М. (1996). Being and Time. SUNY Press.

Olsen, B. (2013). W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Warszawa.

Pugh, T. (2008). There lived in the Land of Oz two queerly made men: Queer Utopianism and Antisocial Eroticism in L. Frank Baum's Oz Series. Marvels & Tales. 22 (2), 217-239.

Riley, M. N. (1997). Oz and Beyond: The Fantasy World of L. Frank Baum. Lawrence, KS.

West, M. (1989). The Dakota Fairy Tales of L. Frank Baum. URL: https://www.sdhspress.com/journal/south-dakota-history-30-1/the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum/vol-30-no-1-the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum.pdf.

REFERENCES

Algeo, J. (1985). A Notable Theosophist: L. Frank Baum. The American Official Journal Of The Theosophical Society In America. 8, 270-273.

Babchenko, Ya. (2020). Khudozhno-obrazna prezentatsiia svitu rechei u masovii kulturi. Visnyk KNUKiM. Seriia «Mystetstvoznavstvo». 43, 11–16. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220057

Barthes, R. (1990). The Fashion System. University of California Press.

Baudrillard, J. (1996). The System of Objects. Verso.

Baum, L. F. (2013). American Fairy tales. Znannia.

Brown, B. (2004). A Sense of Things: The Object Matter of American Literature. University of Chicago Press

Derry, K. (2014). “Like You Could Read What Was Inside of Me”: Genocide, Hermeneutics, and Religion in The Wizard of Oz. Journal of Religion and Popular Culture. 26 (3), 293-309

https://doi.org/10.1353/rpc.2014.0022

Hearn, M. P. (1979). L. Frank Baum and the “modernized fairy tale”. Children's Literature in Education. 10, 57–67.

Heidegger, М. (1996). Being and Time. SUNY Press.

Kovalova, T. (2019). Sposoby dynamizatsii zobrazhennia svitu rechei v anhliiskii khudozhnii prozi XVIII–XX stolit. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky. 1 (89), 70-74.

https://doi.org/10.35433/philology.1(89).2019.70-74

Olsen, B. (2013). W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Warszawa.

Pugh, T. (2008). There lived in the Land of Oz two queerly made men: Queer Utopianism and Antisocial Eroticism in L. Frank Baum's Oz Series. Marvels & Tales. 22 (2), 217-239.

Riley, M. N. (1997). Oz and Beyond: The Fantasy World of L. Frank Baum. Lawrence, KS.

Shyvelbush, V. (2018). Rechi i liudy. Esei pro spozhyvannia. Vydavnytstvo Anetty Antonenko, 2018.

Toporov, V. (1993). Veshch v antropotsentrycheskoi perspektyve. Aequinox, 70-167.

West, M. (1989). The Dakota Fairy Tales of L. Frank Baum. URL: https://www.sdhspress.com/journal/south-dakota-history-30-1/the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum/vol-30-no-1-the-dakota-fairy-tales-of-l-frank-baum.pdf.

Downloads


Переглядів анотації: 103

Опубліковано

30.06.2022

Як цитувати

Титунь, О., & Деркачова, О. (2022). СВІТ РЕЧЕЙ У КАЗКАХ ЛАЙМЕНА ФРЕНКА БАУМА. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (19), 39–46. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.5

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства