Жіночий вимір травматичного досвіду в ліриці К. Калитко

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.7

Ключові слова:

гендер, жіночий досвід, історія педагогіки, межовість, міфопоетика, пам'ять, травма

Анотація

Дослідження особливостей висвітлення феномену травми в художній літературі на сьогодні характеризуються актуальністю, що зумовлене не лише викликами воєнного часу, але й соціокультурними трансформаціями українського суспільства. Ключовим аспектом цієї трансформації є зростання рівня готовності публічно проговорювати важкі, незручні теми в цілому і зокрема – тему жіночого травматичного досвіду, рівень оприявнення якої прямо залежить від особливостей організації суспільства, яке досі залишається структурованим згідно з патріархальними ціннісними установками.

Зважаючи на здатність літератури бути не лише проєкцією, але й каталізатором соціокультурних процесів, вважаємо за потрібне проаналізувати провідні мотиви віршів К. Калитко зі збірок «Орден мовчальниць» і «Нас тут ніхто не знає, і ми — нікого», адже у цих творах досить вичерпно розкриті проблеми постколоніального спадку та гендерної нерівності, що досі побутують у показово демократичному суспільстві.

Актуальність розвідки зумовлена необхідністю розкриття в поезіях К. Калитко проблематики травми з жіночої феміністичної перспективи — на противагу патріархальній, для якої є характерним упередження до вцілілої та її звинувачення в скоєному іншою людиною, що, своєю чергою, виправдовує кривдника. Подібні практики подвійних стандартів, засудження та звинувачення жінки досить прозоро відображають імперські колоніальні практики щодо підкорення іншого, поневолення, руйнування його ідентичності та відбирання можливості говорити і свідчити про себе.

Предметом нашого дослідження є поетикальні стратегії висвітлення травматичного жіночого досвіду в ліриці К. Калитко. Методологія дослідження являє собою поєднання гендерної, екзистенційної та феміністичної критики, антиколоніальних студій, студій травми і пам’яті, міфопоетичного аналізу та архетипної критики, герменевтичного підходу та рецептивної естетики.

Під час дослідження було проаналізовано образну, символічну, локативну, смислову складову поезій К. Калитко, акцентовано на провідних мотивах та ідеях, подано інтерпретацію образів ліричних героїв відповідно до смислової наповненості поезій. Ця розвідка доповнює інші дослідження, що стосувалися висвітлення поетикальних аспектів жіночого досвіду в творчості К. Калитко. Новизна полягає в тому, що вперше синтезовано методології гендерної, екзистенційної, антиколоніальної, міфопоетичної, архетипної критик, залучено результати досліджень зі сфери медицини та психотерапії, що дає змогу комплексно простежити специфіку реалізації мотивів травми й пам’яті в обраних для аналізу творах, поєднано оптики літературознавчої, психотерапевтичної, та соціологічної дисциплін, структурного психоаналізу та нейронауки, подано свій підхід до інтерпретації художніх текстів. Перспективи подальшого дослідження вбачаємо у вивченні тематики травми і пам’яті в прозовому й перекладацькому доробку К. Калитко, а також — у більш глибокому дослідженні теми національної пам’яті та історії в поезіях авторки.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Adorno, T. (2019). Vykhovannia pislia Aushvitsa [Education after Aushvits]. Filosofiia osvity, 2(25), 82–99 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-25-2-4

Adorno, T. (2018). Shcho oznachaie «opratsiuvannia mynuloho» [What Means “Processing the Past”]. Filosofiia osvity, 1(22), 6–24 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2018-22-1-6-24

Badalov, M., & Halchuk, O. (2023). Ekzystentsiini motyvy antyvoiennoi liryky XX st.: avtorski modeli [Existential Motifs of Antiwar Poetry of the 20th century: Authors’ patterns]. Grail of Science, 32, 231–239 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.13.10.2023.040

Bihun, O., & Danyliuk, M. (2023). Postkolonialni pidkhody do teorii travmy v suchasnomu literaturoznavstvi [Post-Colonial Approaches of Trauma Theory in Modern Literary Studies]. Grail of Science, 26, 345–351 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.14.04.2023.060

Wolynn, M. (2024). Tse pochalosia ne z tebe. Yak uspadkovana rodynna travma formuie nas i yak rozirvaty tse kolo [It didn’t start with you. How inherited family trauma shapes who we are and how to end the cycle]. Vivat [in Ukrainian].

Horbach, N. (2022). Zhinochyi dosvid travmy v literaturi pro Holokost [Female Trauma Experience in Literature about Holocaust]. In: Literatura i istoriia (pp. 45–50) [in Ukrainian].

Grebeniuk, T. (2022). Movchannia i hovorinnia yak formy reprezentatsii istorychnoi travmy v ukrainskii prozi doby nezalezhnosti [Silence and Speaking as Forms of Representation of the Historical Trauma in the Ukrainian Prose of the Independence Period]. Synopsis: Text, Context, Media, 28(3), 104–112 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.3.1

Hrytsenko, H. (2017, February 24) Rozbyraiemosia z nasylstvom: sotsiolohiia i psykholohiia yavyshcha [Disassembling of a Violence: Sociological and psychological aspects of the phenomenon]. Hender v detaliakh [in Ukrainian]. https://genderindetail.org.ua/season-topic/genderne-nasilstvo/rozbiraemosya-z-nasilstvom-sotsiologiya-i-psihologiya-yavischa-134066.html

Hundorova, T. (2018, May 7). Zhinka i dzerkalo [A Woman and the Mirror]. Hender v detaliakh [in Ukrainian]. https://genderindetail.org.ua/library/mova-i-literatura/zhinka-i-dzerkalo-134483.html

Dovhanych, N. (2020). Pamiat, travma i literatura: sposoby reprezentatsii ta interpretatsii [Memory, Trauma, and the Literature: Method of representation and interpretation]. Ukrainske literaturoznavstvo, 85, 51–59 [in Ukrainian].

Eliade, M. (2001). Sviashchenne i myrske. Mify, snovydinnia i misterii. Mefistofel i androhin. Okultyzm, vorozhbytstvo ta kulturni upodobannia. [Sacral and Secular. Myths, dreams, and the mysteries. Mephisto and androgyny. Occultism, divination, and cultural preferring]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Zabolotna, O. (2018). Kontsept strazhdannia yak khudozhno-movna versiia hendernoho suspilnoho dysbalansu u romani Sylvii Plat “The bell jar” [Concept of Expression as an Art Language Version of the Gender and Social Disability in the Sylvia Plath’s “The Bell Jar”]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”, 1(69), ch. 1, 149–152 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.25264/2519-2558-2018-1(69)/1-149-152

Zabolotna, O. (2015, April 22–24). Tsentralni obrazy ta motyvy v poezii Silvii Plat [Central Images and Motifs in Sylvia Plath`s Poetry]. The Humanity, Computers and Communication, 83–84 [in Ukrainian].

Zubrytska, M. (2011). Topos marhinalnosti v kulturnii i literaturnii antropolohii. [Space of Marginality in Cultural and Literary Anthropology]. Studia Methodologica, 31, 6–10 [in Ukrainian].

Kalytko, K. (2022). Nas tut nikhto ne znaie, i my — nikoho [Nobody Knows Us Here, and we Know Nobody]. Chernivtsi [in Ukrainian].

Kalytko, K. (2023). Orden movchalnyts [Silent Women Order]. Chernivtsi [in Ukrainian].

Kaplenko, O. (2019). Ekzystentsiini motyvy v poezii Iryny Shuvalovoi. [Existential motifs in the poetry of Iryna Shuvalova]. Literatura ta kultura Polissia / Literature and Culture of Polissya, Series "Philology Research" 95, 73–81 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31654/2520-6966-2019-12f-95-73-81

Karut, K. (2022). Pochuty travmu. Rozmovy z providnymy spetsialistamy z teorii ta likuvannia katastrofichnykh dosvidiv [To Hear the Trauma. Conversations with leading specialists of trauma and catastrophe disorders treatment theory]. Kyiv: Dukh i litera [in Ukrainian].

Kviatkovskyi, D. (2009). Ekzystentsialni motyvy filosofii V. Stusa [Existential Motifs of V. Stus’s Philosophy]. Multyversum, 80, 99–108 [in Ukrainian].

Kyrylova, T. (2014). Motyv travmy v suchasnii prozi nimetskykh pysmennyts [The Motif of Trauma in Modern Prose of German Female Writers]. Literaturoznavchi obrii, 20, 62–68 [in Ukrainian].

Kyforenko, M. (2022). Ekzystentsiini motyvy liryky Oksany Zabuzhko [Existential Motifs of O. Zhabuzhko’s Poetry]. Literaturoznavchi studii, 16, 186–190 [in Ukrainian].

Kolk B., van der. (2024). Tilo vede lik. Yak lyshyty psykhotravmy v mynulomu [The Body Keeps the Score. Mind, Brain and Body in the Transformation of Trauma]. Kyiv: Vivat, 2024 [in Ukrainian].

Kosarieva, H. (2019). Travmatychni mistsia pamiati u zbirtsi poezii «Abrykosy Donbasu» L. Yakymchuk [Traumatic Memory Places in L. Yakymchuk’s Poetry Collection “Donbas Apricots”]. In O. Polishchuk, S. Pidopryhora, & H. Kosarieva, Model pamiati v ukrainskii post/modernistskii literaturi (pp. 65–73), Mykolaiv [in Ukrainian].

Krupka, M. (2012). Hendernyi vymir totalitarnoho nasylstva u suchasnii zhinochii prozi [Gender Dimension of Totalitarian Violence in Modern Female Prose]. In: Henderna problematyka ta antropolohichni horyzonty (pp. 54–66) [in Ukrainian].

Kuzma, O. (2012). Ekzystentsiini motyvy liryky P. Skuntsia (zbirka “Odyn”) [Existential Motifs of P. Skunets’s poetry (collection “Alone”)]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Filolohiia. Sotsialni komunikatsii, 28, 99–103 [in Ukrainian]

Lavrynovych, L. (2018). Poetychna zbirka K. Kalytko “Kativnia. Vynohradnyk. Dim”: temporalni aspekty zmistu ta formy [The Collection of Poetry “Torture Chamber. Vineyard. Home” by Kateryna Kalytko: Temporal aspects of contents and form]. Literaturnyi protses: metodolohiia, imena, tendentsii, 11, 76–83 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2018.11.7683

Lyhina, A. (2018, January 26). Stezhkamy liubovi i strazhdan: zhinocha seksualnist u davnii lirytsi [Along the Love and Misery Paths: Female sexuality in ancient poetry]. Hender v detaliakh [in Ukrainian]. https://genderindetail.org.ua/season-topic/seksualnist/stezhkami-lyubovi-y-strazhdan-zhinocha-sexualnist-u-davniy-liritsi-134347.html

Lysenko, O. (2021, October 4). Ta, yaka obrala svobodu movyty: bahatoholossia poezii Kateryny Kalytko [The Woman Who Had Chosen the Freedom to Talk: Polyphony of voices of Kateryna Kalytko’s poetry]. Zbruch [in Ukrainian]. https://zbruc.eu/node/108006

Ohiienko, V. (2011). Kulturna travma v suchasnii zarubizhnii istoriohrafii: kontsept ta metod [Cultural trauma in modern foreign historiography: the concept and the method]. Natsionalna ta istorychna pamiat, 1, 148–160 [in Ukrainian].

Poliakova, O. (2014). Numinozne yak sviashchenne ta sviate [Numinous as a Sacral and Holy]. British Journal of Science, Education and Culture, 1, 485–488 [in Ukrainian].

Pukhonska, O. (2021). Suchasna ukrainska literatura v obiektyvi studii pamiati: zhinochi vymiry [Contemporary Ukrainian Literature in the Objective of Memory Studies: Women’s dementions]. Studia ucrainica varsoviensia, 9, 113–125 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31338/2299-7237suv.9.9

Reutova, M. (2019). Ekzystentsiini motyvy zbirky poezii Serhiia Zhadana “Zhyttia Marii” [Existential Motifs of Serhiy Zhadan’s Lyrics “Life of Maria”]. Aktualni problemy ukrainskoi literatury i folklore / Actual Problems of Ukrainian Literature and Folklore, 27, 112–123 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31558/2308-1902.2019.27.10

Romanenko, O. (2023). Khaos viiny ta kryza identychnosti: typolohichni dominanty opovidi pro travmu v suchasnii ukrainskii literaturi [Chaos of War and Identity Crisis: Typological dominants of narratives about trauma in modern Ukrainian literature]. Literaturoznavstvo. Movoznavstvo. Folklorystyka, 2(34), 107–111 [in Ukrainian].

Sviderska, Ya. (2023). Osmyslennia zhinochoho posttravmatychnoho dosvidu u monodrami “Khroniky zahublenoi dushi” Anny Halas [Arrangement of female post-traumatic experience in monodrama “Lost Soul Chronicles” by Anna Halas]. Svit naukovykh doslidzhen, 24, 271–274 [in Ukrainian].

Storozhuk, S., & Kryvda, N. (2023). Kolektyvna travma i hrupova identychnist [Collective Trauma and Group Identity]. The Humanitarian Studios: Pedagogics, Psychology, Philosophy, 14(1), 221–231 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.221-231

Sushyi, O. (2023). Travma yak sotsialnyi diahnoz Ukrainskoho suspilstva. [Trauma as a Social Diagnosis of Ukrainian Society]. Problemy politychnoi psykholohii / Problems of Political Psychology, 14(28), 62–78 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33120/popp-Vol14-Year2023-148

Tarnashynska, L. (2016). Vasyl Stus: khudozhno-ekzystentsiinyi vymir mezhovoi svidomosti. [Vasyl Stus: Аrtistic and existential dimension of borderline consciousness]. Slovo i chas, 3, 44–52 [in Ukrainian].

Fedyk, T., & Virchenko, T. (2023). Strukturni kontsepty vyrazhennia kolektyvnoi travmy v antolohii pies “Nenazvana viina” [Structural concepts of the expression of collective trauma in the anthology of the plays “The Unnamed War”]. Kurbasivski chytannia, 18, 141–152 [in Ukrainian].

Frankl, V. (2023). Liudyna v poshukakh spravzhnioho sensu. Psykholoh u kontstabori [Man’s Search for Meaning: An introduction to logotherapy]. Kharkiv: KSD [in Ukrainian].

Khmeliuk, O. (2023). Vid kolonialnoi travmy do holosu natsii (za zbirkamy Kateryny Kalytko “Orden movchalnyts” ta “Liudy z diieslovamy”) [From trauma of colonialism up to voice of the nation (based on Kateryna Kalytko’s poetry gatherings “Silent Women Orden” and “People of Verbs”)] [Bachelor`s thesis, Natsional University “Kyiv Mohyla Akademy”] [in Ukrainian].

Shkil, L. (2023). Pryroda marhinalnosti: sotsialno-filosofskyi kontekst [Specifics of Marginality: Social and philosophical context]. Hileia, 75, 229–231[in Ukrainian].

Shchur, O. (2017, March 3). Nasylstvo, yake zavedeno ne pomichaty v ukrainskii literaturi [The violence which is customized to ignore in Ukrainian literature]. Hender v detaliakh [in Ukrainian]. https://genderindetail.org.ua/season-topic/genderne-nasilstvo/nasilstvo-yake-zavedeno-ne-pomichati-v-ukrainskiy-literaturi-134073.html

Yaroshenko, T. (2006). Mezhovist yak problema suchasnoi filosofskoi etyky [Borderlinesness as a problem of modern philosophical ethics]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: filosofiia, 734, 116–121 [in Ukrainian].

Hartman, H. (1995). On Traumatic Knowledge and Literary Studies. New Literary Studies, 26(3), 537–563 [in English].

Koval, M. (2019). Female Voices in Ukrainian American Fiction: Memory, trauma, and forgetting. Naukovi zapysky KhNPU im. H. Skovorody. Literaturoznavstvo, 1–2(91–92), 115–126 [in English]. https://doi.org/10.34142/2312-1076.2019.1-2.91-92.09

Verde, D. (2020). Trauma, poetry and the body: on the Psalter’s own words for wounds. Biblica, 101(2), 208–230 [in English]. https://doi.org/10.2143/BIB.101.2.3288262

Wirtz, U. (2009). The Symbolic Dimension of Trauma Therapy. Symbolic Life. Spring, 82, 31–52 [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 13

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

Овсяницька, Г. (2025). Жіночий вимір травматичного досвіду в ліриці К. Калитко. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (25), 74–91. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2025.25.7

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства