Борис Грінченко: поет, ліричний герой, епоха
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2024.23.6Ключові слова:
поезія, ліричний герой, образ, стиль, жанр, ритмомелодика, епоха, дискусія, художність, епічність, ліризм, модернізм, естетика, просвітницька романтизмАнотація
У статті простежується складний процес непростого входження поетичної спадщини Бориса Грінченка до історії культури українського народу як нації. Звертається увага на помилкові твердження у дослідженнях 30–50-х років ХХ століття і відновлення справедливої оцінки в подальші роки. На матеріалі аналізу конкретики поетичних творів Бориса Грінченка та дискусійних матеріалів щодо визнання художньої вартості його «слова у вірші» простежується еволюція поезії митця. Тексти його творів аналізуються за прижиттєвим виданням 1903 року «Писання. Том І», яке свого часу було помилково недооцінено. Новаторські тенденції художнього мислення Бориса Грінченка як поета простежено від початків його літературної діяльності до останніх років життя. Звертається увага на жанрово-тематичні, образно-стильові особливості його поетичного слова у їх еволюційному розвитку (80-ті, 90-ті й 900-ті роки) та ритмомелодичну структуру поезії Грінченка в її еволюційному русі поетичної форми. Вказується на приналежність його творів до таких художніх систем української поезії, як просвітницький романтизм, неоромантизм та символізм. Звертається увага на той факт, що саме прижиттєве видання поезії Бориса Грінченка «Писання. Том І», високо поціноване свого часу Лесею Українкою, є дешифром до розуміння особливостей його творчої манери письма як поета. У статті наголошується, що поряд з епічною майстерністю творів Грінченка його поезія засвідчила також виразний ліризм «слова у вірші». Зазначається, що особливістю віршування поета була також циклізація, яка виразно проявилася саме в останній збірці «Хвилини», опублікованій у книжці «Писання. Том І». Звертається увага, що в лірико-сповідальній передмові Грінченка виразно окреслюється образ ліричного героя його творів. Акцентується увага на відповідності надважливого для Грінченка-поета образу ліричного героя і буття його як особистості. У підсумковій частині статті прокреслено основні засадничі цінності життєвого кредо Грінченка. Доказово утверджується думка, що поезія митця була й залишається повновагим естетико-літературним і художньо-вартісним явищем української культури, дієвим чинником утвердження України як нації.
Завантаження
Посилання
Virchenko, T., Kozlov, R. (2023). Nepokirnyi. Hrani doli Borysa Hrinchenka [The Recalcitrant. Edges of Boris Hrinchenko’s fate]. Kyiv: KUBG. [in Ukrainian].
Voronyi, M. (1929). Poezii [Poetry]. Kharkiv: Rukh. [in Ukrainian].
Hrinchenko, B. (2015). «Volia zhyve borotboiu!..» [«The will lives by struggle!..»]. Kyiv: Ukrainskyi pysmennyk. [in Ukrainian].
Hrinchenko, B. (1903). Pered shyrokym svitom. Knyha na seli [In front of the wide world. A book in the village]. Kyiv. [in Ukrainian].
Hrinchenko, B. (1903). Pysannia [The Writing]. Vol. 1. Kyiv. [in Ukrainian].
Dziuba, I. (2008). Taras Shevchenko: Zhyttia i tvorchist [Taras Shevchenko. The life and the work]. Kyiv: PH “Kyievo-Mohylianska akademiia”. [in Ukrainian].
Doroshkevych, O. (1925). Do istorii modernizmu na Ukraini [To the history of modernism in Ukraine]. Zhyttia i revoliutsiia, 10, 70–76. [in Ukrainian].
Zhulynskyi, M. (2001). Zaiavyty pro sebe kulturoiu [To declare yourself with culture]. Kyiv: Heneza. [in Ukrainian].
Zilynskyi, O. (1978). Trudni shliakhy zrostannia. Antolohiia ukrainskoi liryky [Difficult ways of growth. The anthology of Ukrainian lyrics]. P. 1. Toronto: Mozaika. [in Ukrainian].
Yefremov, S. (1995). Istoriia ukrainskoho pysmenstva [The history of Ukrainian literature]. Kyiv: Femina. [in Ukrainian].
Kaminchuk, O. (2020). Poeziia [The Poetry]. In Istoriia ukrainskoi literatury. Vol. 7. P. 1. (pp. 162–243). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].
Kaminchuk, O. (2008). Tvorchist Borysa Hrinchenka i stanovlennia neoromantyzmu v ukrainskii poezii kintsia ХIХ – pochatku ХХ st. [The creativity by Borys Hrinchenko and the development of neo-romanticism in Ukrainian poetry of the late 19th and early 20th centuries]. In Tvorcha spadshchyna Borysa Hrinchenka i ukrainska natsionalna ideia (pp. 192–198). Luhansk. [in Ukrainian].
Kaminchuk, O. (2009). Khudozhnii dyskurs ukrainskoi poezii kintsia ХIХ – pochatku ХХ st. [Artistic discourse of Ukrainian poetry of the late 19th and early 20th centuries]. Kyiv: Pedahohichna presa. [in Ukrainian].
Laslo-Kutsiuk, M. (1983). Zasady poetyky [Principles of the poetics]. Bukharest: Kryterion. [in Ukrainian].
Oles, Oleksandr. (1990). Tvory. Vol. 1. Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian]
Hrinchenko, B. (1965). Poezii [Poetry]. Kyiv: Rad. pysmennyk. [in Ukrainian]
Pohribnyi, A. (1990). Borys Hrinchenko v literaturnomu rusi kintsia ХIХ – pochatku ХХ st. Pytannia ideino-estetychnoi evoliutsii [Borys Hrinchenko in the literary movement of the late 19th and early 20th centuries. The issue of ideological and aesthetic evolution]. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian].
Pohribnyi, A. (1988). Borys Hrinchenko: Narys zhyttia i tvorchosti [Borys Hrinchenko: An Essay on Life and Creativity]. Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian].
Pohribnyi, A. (1998). Ne tsilkom yuvileine z nahody 135-richchia Borysa Hrinchenka [Not quite jubilee on the occasion of the 135th anniversary of Boris Hrinchenko]. Slovo i chas, 12, 9–13. [in Ukrainian].
Smilianskyi, L. (1930). Borys Hrinchenko: Krytyko-biohrafichnyi narys [Boris Hrinchenko: The Critical and biographical essay]. Kharkiv: Derzhvydav Ukrainy. [in Ukrainian].
Ukrainka, Lesia. (1979). Zibrannia tvoriv. Vol. 12. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].
Cherniakhovskaia-Starytskaia, L. (1905). B. Hrynchenko. Pysannia. T. 1. [B. Hrinchenko. Writing. Vol. 1]. Kievskaia Staryna, 1. [in Ukrainian].
Yaremenko, V. (1989). Nyva yoho dukhovnosti [The field of his spirituality]. In Borys Hrinchenko. Zerniatka (pp. 5–20). Kyiv: Veselka. [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Надія Левчик
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.