Ретроспекція в поемі «Дорошенко» І. Калинець
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2475.2024.23.8Ключові слова:
ретроспекція, Дорошенко, зрада, Ірина КалинецьАнотація
У поемі «Дорошенко» І. Калинець актуалізує як проблематику боротьби за територіальну єдність, так і розкриття проблем соціальної нерівності як одного з джерел незгоди між людьми. Статтю присвячено трактуванню історичних подій Руїни та образу Петра Дорошенка українською поетесою Іриною Калинець. Здійснено аналіз авторської інтерпретації історичної особистості з історичного та родинного поглядів. Імпліцитно історичні події ХVІI століття суголосні подіям сучасності.
Метою дослідження є аналіз авторських способів відображення ретроспективних елементів у поемі «Дорошенко» І. Калинець. Розглянуто структуру категорії ретроспективного, її організацію у творі. Для досягнення мети дослідження застосовано такі методи літературознавчого аналізу: біографічний, контекстуальний, історично-етнографічний. Здійснено спробу виокремити варіації змісту терміна-поняття «ретроспекція».
Вказується, що при використанні ретроспекції відбувається цілеспрямований та зважений відбір історичних епізодів. Ретроспективні епізоди отримують додаткове смислове та емоційне навантаження, презентуються художньо обробленими уявою поетеси. Ретроспекцію в поемі «Дорошенко» І. Калинець можна схарактеризувати як сугестивну, оскільки вона базується на асоціаціях, додаткових смислових та інтонаційних відтінках, натяках, неокресленості.
У статті зазначається один із етапів існування поеми. Твір було подаровано В. Стусу на день народження. У відповідь авторка отримала «зворотній зв’язок» — зауваження щодо окремо-го розділу.
Зауважується, що характерною рисою презентації образу гетьмана Дорошенка є відсутність портретних деталей. Натомість вагомими є емоції, дії, топоніміка, історичне тло. І. Калинець тривожить проблема зради (на побутовому та державному рівнях).
Поетесу цікавить питання соціальної нерівності. У статті наголошено на способах моделювання образу козацької старшини. Дослідницька увага також концентрується на відсутності чіткості при презентації козацтва.
Аналізується функціонування лексем на позначення поняття «донос». Здійснюється спроба розтлумачити різдвяні атрибути.
Завантаження
Посилання
Kalynets, I. (1992). Doroshenko. Vitchyzna, 10, 2–13. [in Ukrainian]
Moroz, L. (2002). Tryiedynist yak osnova universalizmu: (natsionalne – zahalnoliudske – dukhove) [Triunity as the basis of universalism: (national – universal – spiritual)]. Slovo i chas, 3, 22–32. [in Ukrainian]
Raibediuk, H., Velcheva, M. (2016). Istoriosofskyi dyskurs u spadshchyni Iryny Kalynets [Historiosophical discourse in the Iryna Kalinets' legacy]. In Problemy stanovlennia ukrainskoi derzhavnosti (pp. 99–106). Izmail: RVV IDHU. [in Ukrainian]
Kovaliv, Yu. (Ed.). (2007). Retrospektsiia [Retrospection]. Literaturoznavcha entsyklopediia, vol. 2 (p. 317). Kyiv: PC “Akademiia”. [in Ukrainian]
Slovnyk ukrainskoi movy. (2023). Retrospektsiia [Retrospection]. [in Ukrainian]
http://sum.in.ua/s/retrospekcija
Salata, O. (2014). Retrospektsiia postati Tarasa Shevchenka v okupatsiinii presi 1941–1944 rr. [Retrospection of the figure of Taras Shevchenko in the occupation press of 1941–1944.]. Ukraina u svitovii istorii, 3(52), 4–52. [in Ukrainian]
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7274/1/O_Salata_YYVI_IS.pdf
Topchii, L. (2015). M. Syntaksychni markery ekspresyvnosti v movi Iryny Kalynets [Syntactic markers of expressiveness in the language of Iryna Kalinets]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, 19(2), 58–60. [in Ukrainian]
Shevchuk, S. (2016). Nazvy misiatsiv u rosiiskii ta ukrainskii movakh. Kultura movy. [in Ukrainian]
http://www.kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine16-6.pdf
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Марина Штолько
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.