Констеляція та нонселекція: принципи ацентризму у прозі Д. Уґрешич, О.Токарчук та О.Забужко (на матеріалі романів "Музей безумовної капітуляції" Д. Уґрешич, "Бігуни" О.Токарчук та "Музей покинутих секретів" О.Забужко)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.3

Ключові слова:

слов'янські літератури, хорватська література, польська література, постмодернізм

Анотація

Предметом дослідження є художнє втілення постмодерністських принципів констеляції (Вальтер Беньямін, Теодор Адорно) та нонселекції (Доуве Фоккема) у прозі слов’янських письменниць. Романи хорватської, польської та української авторок — «Музей безумовної капітуляції» Дубравки Уґрешич, «Бігуни» Ольги Токарчук та «Музей покинутих секретів» Оксани Забужко — розглянуто у компаративному ключі.
Новизна дослідження полягає у тому, що воно є першою спробою порівняти зразки української, польської та хорватської літератур з точки зору втілення в них постмодерністських принципів констеляції та нонселекції.
У ході дослідження було виявлено низку формальних ознак, властивих усім трьом обраним для аналізу романам, а саме: фрагментарність композиції, наративну гетерогенність, множинність сюжетних ліній, переплетення часопросторів. На рівні змісту ацентричні тенденції визначають спільну для всіх трьох творів настанову на пошук смислотворчих зв’язків між випадковими елементами, увагу до дрібниць і деталей як до елементів констеляційної структури. Промовисто ацентричним є мотив перетину та зникнення кордонів, який у специфічний спосіб реалізується у романах О. Токарчук та Д. Уґрешич.
Усім обраним для аналізу творам притаманна тематична інклюзивність, яка виявляється в актуалізації маргінального, недосконалого, неактуального: непотребу, сміття, дрібниць, «помилок і тупиків творіння», «нікому не потрібних речей». Яскравим виявом нонселекції є філософське осмислення мотлоху, представлене в постмодерністському ключі в романах «Музей покинутих секретів» О. Забужко і «Музей безумовної капітуляції» Д. Уґрешич. Коли О. Забужко розглядає мотлох як «слід» приватного життя людини, Д. Уґрешич вбачає у ньому символ минулої епохи та зниклої країни — Югославії.
Висвітлення специфічних рис реалізації універсальних принципів постмодернізму у творах споріднених літератур увиразнює особливість та історичну зумовленість кожної з них. Виявлення спільних філософських тенденцій і подібних мотивів у досліджуваних романах дає підстави говорити про наявність структурно-типологічних зв’язків між українською, польською та хорватською літературами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Butska, K. (2022). Muzeiefikatsiia povsiakdennia: pobut yak prostir pamiati pro epokhu, shcho pishla. Problemy suchasnoho literaturoznavstva, 18, 6–12 [in Ukrainian].

Hundorova, T. (2005). Pisliachornobylska biblioteka. Ukrainskyi literaturnyi postmodern. Krytyka [in Ukrainian].

Derrida, J. (2004). Pysmo i vidminnist (O. Shevchenko, Ed.; V. Shovkun, Trans.). Vyd-vo Solomii Pavlychko «Osnovy» [in Ukrainian].

Zabuzhko, O. (2008). «Vsia nasha istoriia — tse muzei pokhovanykh sekretiv». Ukrainskyi zhurnal, 8, 46–49 [in Ukrainian].

Zabuzhko, O. (2013). Muzei pokynutykh sekretiv. Komora [in Ukrainian].

Zernii, Yu. (2008). Yak suspilstva pamiataiut: vlastyvosti ta mekhanizmy funktsionuvannia istorychnoi pamiati. Naukovo-analitychnyi shchokvartalnyi zbirnyk, 4 (8), 35–43 [in Ukrainian].

Kysla, T. (2006). Zhanrova semantyka feminnykh romaniv u khudozhnii systemi ukrainskoho postmodernizmu. Doctoral thesis [in Ukrainian].

Kovalenko, O. (2018). Zhanrovi osoblyvosti ta motyvy romanu «Bihuny» Olhy Tokarchuk. In Kyivski polonistychni studii: materialy mizhnar. nauk. konf., Kyiv, 23–25.05.2018, pp. 466–474 [in Ukrainian].

Kropyvko, I. (2019). Ukrainska i polska postmoderna proza (karnaval, frahmentatsiia, frontyr). Vydavnychyi dim Dmytra Buraho [in Ukrainian].

Pavko, A. (2011). Metodolohiia modernizmu i postmodernizmu: problemy syntezu protylezhnykh pidkhodiv. Visnyk NAN Ukrainy, 3, 34–39 [in Ukrainian].

Polishchuk, Ya. (2008). Literatura yak heokulturnyi proekt. Akademvydav [in Ukrainian].

Polishchuk, Ya. (2012). Reinterpretatsiia pamiati v suchasnomu ukrainskomu romani. Naukovi Zapysky. Seriia «Filolohichna», 183–204 [in Ukrainian].

Rutar, Kh. (2017). Mistsia pamiaty u romani Oksany Zabuzhko «Muzei pokynutykh sekretiv». Spheres of Culture, 16, 343–353 [in Ukrainian].

Tokarchuk, O. (2011). Bihuny (O. Slyvynskyi, Trans.). TOV «KETS» [in Ukrainian].

Ugrešić, D. (2020). Muzei bezumovnoi kapituliatsii (A. Liubka, Trans.). Knyhy — XXI [in Ukrainian].

Uliura, H. (March 5, 2021). Eksponat na rekonstruktsii: retsenziia Hanny Uliury na knyzhku «Muzei bezumovnoi kapituliatsii» Dubravka Ugrešić. WoMo [in Ukrainian]. https://womo.ua/eksponat-na-rekonstruktsiyi-kniga-muzey-bezumovnoyi-kapitulyatsiyi-dubravki-ugreshich

Shulhun, M. (2015). Identychnist postmodernoi liudyny: «Flaner» u suchasnomu travelozi ta romani-podorozhi (Patrik Modiano «Odnoho razu vnochi», Olha Tokarchuk «Bihuny»). Slovo i Chas, 12, 83–89 [in Ukrainian].

Adorno, Theodor (2004). Negative Dialectics. Routledge [in English].

Benjamin, W. (2003). The Origin of German Tragic Drama. Verso [in English].

Cerniglia, D. (2011). Constellation. In The Encyclopedia of Literary and Cultural Theory: Vol. 1: Literary Theory from 1900 to 1966. Chicester [in English].

Fokkema, D. (1984). Literary History, Modernism, and Postmodernism: (The Harvard University Erasmus Lectures, Spring 1983). John Benjamins Publishing Company [in Ukrainian].

Franklin, R. (2019, July 29). Olga Tokarczuk’s Novels against Nationalism. The New Yorker [in English]. https://www.newyorker.com/magazine/2019/08/05/olga-tokarczuks-novels-against-nationalism

Kozicka, D., & Trzeciak, K. (2011). Critical Constellations. Forum of Poetics, 10, 32–39 [in English].

Majos, A., & Shotter, J. (2020, February 14). Nobel Laureate Olga Tokarczuk: Why populist nostalgia will pass. Financial Times [in Ukrainian]. https://www.ft.com/content/36cfd978-4c1a-11ea-95a0-43d18ec715f5

Trilling, R. R. (2009). Ruins in the Realm of Thoughts: Reading as Constellation in Anglo-Saxon Poetry. Journal of English and Germanic Philology, 108 (2), 141–167 [in English]. https://doi.org/10.1353/egp.0.0033

Downloads


Переглядів анотації: 55

Опубліковано

30.06.2023

Як цитувати

Буцька, К. (2023). Констеляція та нонселекція: принципи ацентризму у прозі Д. Уґрешич, О.Токарчук та О.Забужко (на матеріалі романів "Музей безумовної капітуляції" Д. Уґрешич, "Бігуни" О.Токарчук та "Музей покинутих секретів" О.Забужко). Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (21), 26–34. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2023.21.3

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства