ІГРОВІ МЕТОДИКИ АНАЛІЗУ ТЕКСТУ («ПАСТЕЛІ» П. ТИЧИНИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.20.6

Ключові слова:

гра, психологія творчості, жанр, авторський стиль, символ, алегорія, метафора

Анотація

Предметом дослідження є ігрові складники процесу творчості, їх прояв у жанрово-стильових особливостях циклу віршів Павла Тичини «Пастелі». Поширення ігрових методик при вивченні літератури визначене у статті як проблемне, оскільки гра відбувається не всередині об’єкта пізнання, а навколо нього. Методологією дослідження є жанрово-стильовий аналіз з опертям на психологію творчості, врахуванням культурологічних контекстів, використанням елементів деконструктивістського та інтермедіального підходів. Актуальність матеріалу полягає у пропозиції застосовувати ігрові методики для поглибленого аналізу літературних текстів, зокрема поезій Тичини, призначених для шкільного вивчення, оскільки поширені в методичних матеріалах приклади аналізу часто є поверховими. Наукову новизну дослідження визначають актуалізація ігрових методик для поглибленого аналізу літературних текстів, обґрунтування ігрової природи творчості та особливостей жанру і стилю як прояву цієї природи. Запропонований цілком новий зразок аналізу циклу «Пастелі» можна використати як методику при вивченні будь-яких інших ліричних творів.

Ігрова природа ліричного циклу «Пастелі» виявляє себе у назві, відповідно початок гри, запропонованої автором читачеві, розгортається на рівні жанру. Шукаючи відповідь на питання, про який характер написання віршів свідчить швидкий малюнок олівцем, читач долучається до інтермедіальної гри. Далі найочевидніше гра проявляється в образному мовленні поезій. Гра в слова, або гра-відгадування, виростає із природи образотворення, оскільки символи, алегорії та метафори відрізняються механізмами утворення додаткових значень. Символізація — це натяк на дещо важливіше, але не назване прямо; алегорія — усвідомлене кодування; метафора — приховування предмета через опис його не надто очевидних якостей. Пізнання доданих образних значень (або багатозначності) — це і є гра у відгадування. Пізнання тексту через ігровий метод можна назвати поглибленим аналізом, що відбувається інтелектуально і водночас емоційно завдяки грі. Саме так спрацьовує емоційний інтелект.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Heizinha, Y. (1994). Homo Ludens. Per. O. Mokrovolskoho, K.: Osnovy [in Ukrainian].

Zhyzhek, S. (2018). Pohliad navskis. Vstup do teorii Lakana cherez populiarnu kulturu. Per. z anhl. P. Shved, K.: Komubuk [in Ukrainian].

Moklytsia, M. (2017). Alehorychnyi kod literatury, abo Reabilititsia alehorii tryvaie. K.: Kondor [in Ukrainian].

Orteha-i-Haset, Kh. (1994). Dehumanizatsiia mystetstva. Vybrani tvory, per. z isp., K.: Osnovy, pp. 238–272 [in Ukrainian].

Parandovskyi, Ya. (1991). Alkhimiia slova, Per. z polsk. Yu. Popsuienka, K.: Dnipro [in Ukrainian].

Tychyna, P. Pasteli. [in Ukrainian]. https://dovidka.biz.ua/pavlo-tychyna-pasteli-analiz

Tychyna, P. (1990). Soniachni klarnety. K.: Dnipro [in Ukrainian].

Semkiv, R. (2016). Yak pysaly klasyky: porady, perevireni chasom. K.: Pabulum [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 287

Опубліковано

30.12.2022

Як цитувати

Моклиця, М. (2022). ІГРОВІ МЕТОДИКИ АНАЛІЗУ ТЕКСТУ («ПАСТЕЛІ» П. ТИЧИНИ). Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (20), 44–50. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.20.6

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства