ХУДОЖНІ МОДЕЛІ АДИКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ В П’ЄСІ О. МИКОЛАЙЧУКА ТА НЕДИ НЕЖДАНОЇ «ОНОРЕ, А ДЕ БАЛЬЗАК?»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.10

Ключові слова:

сучасна українська драматургія, залежність, адиктивна поведінка, поетика адикції

Анотація

У статті проаналізовано поетику художніх моделей адиктивної поведінки дійових осіб п’єси О. Миколайчука та Неди Нежданої «Оноре, а де Бальзак?». Актуальність дослідження зумовлена значним зростанням кількості міждисциплінарних розвідок, що сприяє значному розширенню спектру аспектів дослідження літератури. Особливе місце посідають праці присвячені аналізу художніх творів крізь призму психології. Задля досягнення мети було  використано такі методи, як метод моделювання, психологічного аналізу і поетологічний метод. Під час реалізації дослідження з’ясовано зміст понять «залежність» і «адиктивна поведінка»; виокремлено потенційні ознаки залежності, які можуть бути зреалізовані в п’єсі, зважаючи на специфіку характеротворення дійових осіб у драматургічному творі, – і як наслідок визначено моделі адиктивної поведінки. Носіями адиктивної поведінки у п’єсі О. Миколайчука та Неди Нежданої «Оноре, а де Бальзак?» є Кноте, Оноре де Бальзак і Евеліна Ганська, які утворюють систему образів-адиктів. Міжособистісна залежність дійових осіб вирізняється трьома яскравими ознаками: компульсивна поведінка, реакція особистості на згадку про її залежність або об’єкт залежності, маніпуляції з іншими людьми для досягнення власних цілей, пов’язаних із об’єктом залежності. Драматурги використовують низку засобів для творення образів дійових осіб –представників адиктивної поведінки, серед них лексичні (наявність специфічних лексем та їх повтори), морфологічні (істотна кількість прикметників і дієслів з негативною конотаціє) і синтаксичні (незавершені речення та окличні речення, риторичні запитання, ремарки-словосполучення, які спрямовані на опис дій і розкриття внутрішнього стану дійових осіб). Зважаючи на результати, бачимо перспективу у подальшому аналізі поетики художніх моделей адиктивної поведінки на матеріалі інших п’єс сучасної української драматургії, таким чином розширюючи об’єкт дослідження.  

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Андреєва Т. Вільний час підлітків та ризик вживання алкоголю. Соціальна психологія. 2011. № 2. С.70–79.

Будний В. Між дисциплінами: розширення контекстів літературознавчої галузі чи зміна статусу? Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2008. Вип. 44. Ч. 1. С. 22–31.

Веселовська Н. Психологізм української драматургії ХХІ століття : дис. ... канд. філол. наук. Київ, 2016. 186 с.

Капталан Н. Залежна поведінка особистості як проблема сучасної психології. Психологія та соціальні науки. 2020. Вип. 1. С. 102–112.

Лембке А. Дофамінове покоління. Київ : Лабораторія, 2021. 208 с.

Лисий І. Гуманітарна міждисциплінарність: засади і практика. Людина в часі (філософські аспекти української літератури ХХ–ХХІ ст.). Київ : Університетське вид-во «Пульсари», 2010. С. 10–31.

Миколайчук О., Неждана Неда. Оноре, а де Бальзак? У пошуку театру. Антологія молодої драматургії. Київ : Смолоскип, 2003. С. 119–155.

Цокол О. Текстові стратегії української драматургії 1980 – 2010-х років : дис. … канд. філол. наук. Київ, 2017. 204 с.

Шахов П. Поетика драми. Філологічні науки. 2009. Вип. 2. С. 57–65.

Krych R. Abnormal Consumer Behavior: a Model of Addictive Behaviors. NA – Advances in Consumer Research. 1989. Vol. 16. Pp. 745–748.

Markel H. An Anatomy of Addiction: Sigmund Freud, William Halsted, and the Miracle Drug Cocaine. New York: Pantheon. 2011. 575 p.

Nakken C. The Addictive Personality : Understanding the Addictive Process and Compulsive Behavior. Center city, Minnesota : Hazelden Publishing, 1996. 132 p.

REFERENCES

Andreyeva, T. (2011). Vilʹnyy chas pidlitkiv ta ryzyk vzhyvannya alkoholyu. Sotsialʹna psykholohiya, 2, 70–79. [in Ukrainian].

Budnyy, V. (2008). Mizh dystsyplinamy: rozshyrennya kontekstiv literaturoznavchoyi haluzi chy zmina statusu? Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya filolohichna, 44, 1, 22–31. [in Ukrainian].

Veselovsʹka, N. (2016). Psykholohizm ukrayinsʹkoyi dramaturhiyi KHKHI stolittya : dys. ... kand. filol. nauk. Kyiv. [in Ukrainian].

Kaptalan, N. (2020). Zalezhna povedinka osobystosti yak problema suchasnoyi psykholohiyi. Psykholohiya ta sotsialʹni nauky, 1, 102–112. [in Ukrainian].

Lembke, A. (2021). Dofaminove pokolinnya. Kyiv: Laboratoriya, 2021. [in Ukrainian].

Lysyy, I. (2010). Humanitarna mizhdystsyplinarnistʹ: zasady i praktyka. Lyudyna v chasi (filosofsʹki aspekty ukrayinsʹkoyi literatury ХХ–ХХІ centuries) (pp. 10–31). Kyiv: Universytet·sʹke vyd-vo «Pulʹsary». [in Ukrainian].

Mykolaychuk, O., Nezhdana, Neda. (2003). Onore, a de Balʹzak? In U poshuku teatru. Antolohiya molodoyi dramaturhiyi (pp. 119–155). Kyiv: Smoloskyp. [in Ukrainian].

Tsokol, O. (2017). Tekstovi stratehiyi ukrayinsʹkoyi dramaturhiyi 1980–2010 rokiv : dys. … kand. filol. nauk. Kyiv. [in Ukrainian].

Shakhov, P. (2009). Poetyka dramy. Filolohichni nauky, 2, 57–65. [in Ukrainian].

Krych, R. (1989). Abnormal Consumer Behavior: a Model of Addictive Behaviors. NA – Advances in Consumer Research, 16, 745–748. [in English].

Markel, H. (2011). An Anatomy of Addiction: Sigmund Freud, William Halsted, and the Miracle Drug Cocaine. New York: Pantheon. [in English].

Nakken, C. (1966). The Addictive Personality: Understanding the Addictive Process and Compulsive Behavior. Center city, Minnesota: Hazelden Publishing. [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 111

Опубліковано

30.06.2022

Як цитувати

Федик, Т. (2022). ХУДОЖНІ МОДЕЛІ АДИКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ В П’ЄСІ О. МИКОЛАЙЧУКА ТА НЕДИ НЕЖДАНОЇ «ОНОРЕ, А ДЕ БАЛЬЗАК?». Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (19), 77–84. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.10

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства