Деконструкція як стратегія творення альтернативної біографії (на матеріалі роману П. Яценка «Нечуй. Немов. Небач»)

Автор(и)

  • Yana Kravchenko Запорізький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2475.2020.16.4

Ключові слова:

деконструкція, альтернативна біографія, вільна гра, децентрування структури, паратекст, контекст, стімпанк, кінороман

Анотація

Дослідження зумовлене трансформацією світоглядно-ідеологічних орієнтирів сучасної національної самосвідомості і потребою узагальнення специфічних процесів переформатування канонічних форм літературної біографії. На матеріалі стімпанк роману П. Яценка «Нечуй. Немов. Небач» аналізується характер реалізації деконструктивної стратегії творення альтернативної біографії. Авторська концепція виявляється суголосною ідеям Ж. Дерріди про заперечення існування єдиного джерела художнього смислу і переміщення смислотворчого центру в межах естетичного об’єкту. Концепція зцентрованої структури («вільної гри»), реалізована в романі П. Яценка, обумовила заміщення, трансформації і переміщення змістовних і формальних елементів тексту. Ігрові стратегії візуалізації, використані в романному паратексті, а також елементи альтернативності, маніфестують характерну для деконструкції зміну полярності традиційних бінарних опозицій і відмову від авторитетного центру. Цілісність біографії І.С. Нечуя-Левицького, забезпечена в романі П. Яценка загальним світоглядним і ідейно-естетичним контекстом, завдяки прийомам децентрування структури, отримує інші центри – романтичний, ідеологічний, пригодницько-містичний, гумористично-фарсовий, релігійний, символічний, ціннісний.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Downloads


Переглядів анотації: 35

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Kravchenko, Y. (2020). Деконструкція як стратегія творення альтернативної біографії (на матеріалі роману П. Яценка «Нечуй. Немов. Небач»). Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (16), 29–34. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2020.16.4

Номер

Розділ

Концептуальні питання літературознавства