«Сповідь» Ж.-Ж. Руссо: традиції і новації

Elena Kovaliova

Анотація


«Сповідь» Ж.-Ж. Руссо розглядається у руслі традицій, закладених попередниками Руссо у художньому самозображенні — Августином Аврелієм та П’єром Абеляром. Показано, як Руссо закріплює перехід поняття «сповідь» з релігійної площини у світську. «Сповідь» наслідує також основні традиції літературного процесу XVIII ст. — сентименталізму та рококо. При цьому Руссо переосмислює та розвиває вже існуючі художні методи. Перш за все у центр оповіді він ставить не вигаданого, а автобіографічного героя. Руйнує усталену аристократичну модель суспільства та його соціальні умовності. Декларує нове для XVIII ст. розуміння цінності особистості, яке повинне визначатися не соціальним походженням, а природними задатками та безперервним самовдосконаленням. Показано, що «Сповідь» є попередницею романтизму, психологічної автобіографії, реалістичного роману XIX ст. У «Сповіді» Руссо закладає основи сучасного теоретичного розуміння жанру художньої автобіографії.


Ключові слова


сповідь; автобіографія; сентименталізм; рококо; романтизм

Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCES

Batkin L.M. Lichnost i strasti Zhan-Zhaka Russo / L.M. Batkin. — M. : RGGU, 2012. — 261 s.

Vertsman I.E. Zhan-Zhak Russo i romantizm / I.E. Vercman // Problemy romantizma : sb. statei. — M. : Nauka, 1971.

Ginzburg L. O psihologicheskoi proze / L. Ginzburg. — L. : Khudozhestvennaia literatura, 1977. — 441 s.

Grechanaia E.M. Pushkin i frantsuzskaia aristokraticheskaia literatura XVII–XVIII vv. / E.M. Grechanaia // Universitetskii pushkinskii sbornik. — M. : Izdatelstvo MGU, 1999.

Isupov K.G. Ispoved: k opredeleniiu termina [Elektronnyi resurs] / K.G. Isupov // Rezhim dostupa :

http://antropology.ru/ru/texts/isupov/confess_01.html

Lukianets I.V. «Mechtatel» v tvorchestve Russo i Didro / I.V. Lukianets // Drugoi XVIII vek : sbornik nauchnykh rabot. — M. : Ekoninform, 2002. — S. 75–83.

Lukianets I.V. «Stsena i kulisy» v avtobiograficheskoi proze Russo / I.V. Lukianets // XVIII vek: teatr i kulisy. — M. : MGU, 2006. — S. 174–180.

Lukianets I.V. Jevoliutsiia struktury vospominaniia v avtobiograficheskoi trilogii Zh.-Zh. Russo / I.V. Lukianets // Khudozhestvennyi tekst: Struktura i poetika : mezhvuzovskii sbornik / Pod red. I.P. Kupriianovoi. — SPb. : Izd-vo Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2005. — S. 61–71.

Mironenko L.A. XIX vek: Frantsiia : uchebnoie posobiie / L.A. Mironenko. — Donetsk, 2003. — Ch. 1. — 139 s.

Mironenko L.A. Khudozhestvennyi mir «lichnogo romana»: ot Shatobriana do Fromantena / L.A. Mironenko. — Donetsk, 1999. — 236 s.

Mikhailova M.V. Molchaniie i slovo (tainstvo pokaianiia i literaturnaia ispoved) [Elektronnyi resurs] / M.V. Mikhailova. — Rezhim dostupa : http://antropology.ru/ru/texts/michailova /confess_02.html

Nikolina N.A. Poetika russkoi avtobiograficheskoi prozy / N.A. Nikolina. — M. : Flinta-Nauka, 2002.

Popova A.V. Memuary F.R. de Shatobriana i problema ispovedalnogo zhanra / A.V. Popova // Antichnіst — Suchasnіst (pytannia fіlolohії). — Vyp. 3. — Donetsk : DonNU, 2003. — S. 103–111.

Russo Zh.-Zh. Ispoved / Zh.-Zh. Russo // Izbran. soch. : V 3 t. — M. : Gosudarstvennoie izdatelstvo khudozhestvennoi literatury, 1961. — T. 3. — 727 s.

Uvarov M.S. Arkhitektonika ispovedalnogo slova [Elektronnyiresurs] / M.S. Uvarov. — SPb. : SpbGU, 1998. — Rezhym dostupu : http://antropology.ru/ru/texts/uvarov/arkh.html

Frankova N.V. «Futliarnyi geroi» Chekhova v istoriko-literaturnom kontekste XIX v. / N.V. Frankova // Ot Pushkina do Chekhova / Chekhovskiie chteniia v Yalte. — Vyp. 10. — Simferopol : Tavriia-Plius, 2001. — S. 91–103.

Hubier S. Littératures intimes. Les expressions du moi de l’autobiographie à l’autofiction / S. Hubier. — P. : Armand Colin, 2003.

Lejeune Ph. L’autobiographie en France / Ph. Lejeune. — P. : Armand Colin., 1971, 1998, 2003. — 192 р.

Miraux J-Ph. L’autobiographie. Ecriture de soi et sincérité / J-Ph. Miraux. — P. : NATHAN, 1996. — 127 р.

Starobinsky J. La transparence et l’obstacle / J. Starobinsky. — P. : Gallimard, 1971. — 457 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.